Ensemblet som på sin lille norgesturné også har gjesta Oslo og Barokkfest i Trondheim, består ellers av tenoren Jorge Juan Morata, Farran James på fiolin, Eduardo Egüez på barokkgitar og lutt og Esteban Mazer på cembalo og orgel.

HELE ENSEMBLET: Fra venstre Farran James, Esteban Mazer, Lixsania Fernández, Eduardo Egüez og Jorge Juan Morata.

Instrumentalt og vokalt

På programmet som de hadde gitt tittelen «Fuego al mundo!», («Ild for verden») hadde de satt i all hovedsak barokkmusikk fra Spania i perioden fra rundt 1675 til 1745, men et lite unntak for musikk henta fra andre sida av Pyreneene.

Mens noe av denne musikken klart føyer seg inn i barokktradisjonen slik vi kjenner den fra områdene lenger nord i Europa, så bød denne konserten på barokkmusikk hvor vi så definitivt kan høre det spanske opphavet i musikkens temperament, både i rytmikk og melodikk. Her kommer påvirkninga fra en mer folkelig musikk inn med elementer som kan kjennes igjen også i spansk tradisjonsmusikk slik den spilles i dag.

INTIMT: Det blir intimt og fint med kammerkonserter av dette slaget i ærverdige Verdensteatret. Her Esteban Mazer, Lixsania Fernández og Eduardo Egüez under konserten med Recondita Armonia.

Recondita Armonia presenterer musikken sin ledig og lett. Bruken av barokkinstrumenter gjør at den kan virke noe neddempa, også når det dras til litt. Men det er vakkert, både i nummer hvor det virtuose står i sentrum og andre steder i programmet hvor vi får servert musikk hvor det er det lavmælte, inderlige og poetiske som er mest framtredende.

Det presenteres også mange flotte sanger, mange henta fra operaer av komponistene jean Baptiste Lully og Sebastián Duron.