Hovedrollen som Eva Perón er en av de aller største kvinnerollene innenfor musikalsjangeren. Gjennom to akter synger skuespilleren i rollen som Eva nesten ustanselig, samtidig som historiske hendelser utvikler seg over flere tiår.

– Det er den vanskeligste rolle jeg noen gang har gjort. Spesielt når det kommer til sangen. Stemmen skal ligge både høyt og lavt samtidig. Samtidig som det er forventet at man synger i en stil som ligger utenfor den tonearten man ligger i, sier Stokke.

Nynorsk

I forrige uke dro Stokke til Bømlo Teater. Her skal hun være hele sommeren, med premiere 8. august og forestillinger som spilles på teatrets utendørsscene helt til 18. august. Det er ikke først gang Stokke besøker teaterscenen i Bømlo. I 2006 spilte hun Florence i «Chess». En rolle hun for øvrig gjentok i forbindelse med Sjakk-OL i Tromsø i 2014.

– Det er veldig kult å gjøre utendørsteater. I tillegg har vi fullt orkester med 18 musikere og det hele er en veldig påkostet produksjon. Samtlige kostymer jeg bruket er håndlaget og designet til meg. Likevel er det en del uforutsigbarhet knyttet til det å være ute. Jeg har med meg både støvler, vinterjakke og bikini.

Også må hun synge på nynorsk.

– Helt fram til videregående gikk jeg i nynorskklasse, så det går faktisk helt fint. Det tok litt tid å vende seg til å ikke synge på engelsk.

Med historisk sus

«Evita» utspiller seg over tre tiår. Her får vi historien om fattigjenta som giftet seg med Juan Perón året før han ble valgt til president i Argentina. Musikalens handling utspiller seg fra Evas yngre år på 30-tallet, til hun dør av kreft i 1952.

– De fleste forestillingene jeg har spilt foregår i moderne tid, og jeg er derfor veldig glad for å få lov til å spille noe mer historisk. Tidskoloritten her er veldig viktig, og klærne er viktig for å bygge opp under personen Eva. Hva en presidentfrue hadde på seg da, er like viktig som nå. Dessverre har vi nok ikke kommet så mye lengre når vi ser på hvordan kvinner med makt og innflytelse ble behandlet da og behandles nå, sier Stokke.

– Ingen hore

For det å bryne seg på personen Eva Perón, er heller ingen enkel affære. Selv mener Stokke at Andrew Lloyd Webber og Tim Rice, som har skrevet tekst og komponert musikken valgte å gjøre den fra en mer klassisk mannlig synsvinkel.

– De har etter mening min mening fremstilt henne mer kynisk enn hun var. Nesten «horete». En kvinne som brukte seg selv for å få den maktposisjonen hun hadde. Jeg tror det ligger langt flere nyanser til hennes personlighet, og et oppriktig engasjement for å gjøre verden til et bedre sted.

Regissør Jostein Kirkeby-Garstad prøver ifølge Stokke å fremstille figuren som litt annerledes enn det som kommer fram av den skrevne musikalen.

– En av mine største utfordringer er å gi rollen en varme som ikke ligger i materialet. Både mediene og sladder har bidratt til å skape et bilde av Eva som ikke nødvendigvis stemmer overens med sannheten. Dersom hun var så kynisk som hun fremstilles, tror jeg ikke hun ville bli like mye hyllet som hun ble og fortsatt blir av det argentinske folk.

Borte fra familien

Med øving opp mot ti timer om dagen, samtidig som Stokke driver sitt eget kosmetikkfirma blir det lange dager hele sommeren.

– Det vanskeligste er ikke å jobbe i «sommerferien», men å være borte fra familien. Likevel, i prøveperioden er dagene er så lange. Da er jeg sliten og har ikke overskudd til å gjøre så mye når arbeidsdagen er over, så da er det kanskje greit at de er i London. 1. august kommer de hit og da blir de til siste forestilling. Noe som jeg synes er fint.

For Stokke gleder seg virkelig til å la publikum ta del i opplevelsen «Evita».

– Produksjonen er helt fantastisk og ensemblet er superdyktige. Det er utfordrende, men fryktelig flott å få mulighet til å fortelle denne historien og jeg er så glad for å være med. Nå håper jeg bare på at godværet holder seg til premièren, sier Stokke.