Smak-festivalen:

Skal samarbeide med reiselivet

Etter seks år håper SMAK-festivalen at man skal kunne utvide sitt nedslagsfelt. Og reiselivet er den mest naturlige målgruppa, sier festivalledelsen.

70.000: Smak er blitt en kjempesuksess – i hvert fall besøksmessig. I 2017 var det 70.000 besøkende på festivalen i sentrum. Foto: Ronald Johansen 

kultur

Om en liten måned så går den største nordnorske matfestivalen – SMAK – av stabelen for sjette gang.

Festivalen har vært en suksess fra dag én, og i fjor var det 70.000 publikummere som tok turen inn til sentrum for å smake på mat og drikke fra nordnorske produsenter.

Satser på reiseliv

PROSJEKTLEDER: Natalie Robertsen i Vican har vært prosjektleder for Smak. Her sammen med Tommy Olsen fra The Edge på fjorårets Smak-festival.   Foto: Ronald Johansen

 

I fjor fikk festivalen nytt styre, og det kom inn flere nye eiere i det som opprinnelig var en festival eid av Kokkenes Mesterlaug.

Så i år har festivalen tenkt å endre litt fokus.


Denne gangen skal festivalen brukes aktivt for å markedsføre reiselivet i regionen, forteller Natalie Robertsen fra Vican, prosjektleder for festivalen.

– Nord-Norge er store på reiseliv, og de som reiser hit vil ha lokal mat av lokale produsenter. Reiselivet er derfor en naturlig samarbeidspartner for oss, sier hun til iTromsø.

12 bedrifter deltar

12 reiselivsbedrifter har derfor blitt med på et prøveprosjekt der de bruker Smak-festivalen aktivt som arena for å profilere seg selv og det de driver med.

Prøveprosjektet har fått navnet "SMAKen av reiseliv".

– Etter festivalen vil vi evaluere forsøket – og se på hva det ga oss i Smak, og hva det ga reiselivsbedriftene, sier Robertsen.

Langsiktig prosjekt

Reiselivssatsingen er en del av et treårig utviklingsprosjekt som Smak-festivalen har satt i gang for å fornye seg.

– Vi har gjennomført en undersøkelse der vi har spurt publikum om hva de ønsker seg, og det som har vært etterspurt er en kombinasjon av mat og andre opplevelser, sier Robertsen.

Derfor vil man på sikt også se på hvordan man skal kunne samarbeide eksempelvis med kulturinstitusjoner og andre opplevelsesleverandører.

Et tredje element som også vil være del av utviklingsprosjektet er å få med flere aktører innenfor sjømatnæringen – både som utstillere, men også på eiersiden.

Tirsdag i neste uke skal politikerne i formannskapet vedta om man skal støtte Smak-festivalen økonomisk.

Vil ha støtte over flere år

– Vi har søkt om 150.000 kroner i støtte, festivalen vokser – og det medfører økte kostnader, sier Robertsen.

Hun sier at man også har søkt om å få støtte over flere år.

– Tidligere har vi søkt fra år til år, men for å kunne tenke langsiktig og planlegge arrangementet så trenger vi å ha finansieringen på plass over tid, sier hun.

Dog har administrasjonssjefen i sin innstilling til vedtak ikke kommet Smak helt i møte.

Vil gi 120.000 kroner

I innstillingen skriver administrasjonen at Smak oppfyller flere av kommunens egne mål om å bli et bærekraftig reisemål, og at kommunen skal bidra til utvikling av sjømatnæringen.

Imidlertid vil ikke administrasjonen gi mer enn 120.000 kroner i støtte til Smak-festivalen.

Totalbudsjettet for Smak 2018 er på litt over to millioner kroner.