Norsk-russisk samarbeid fungerer utmerket innen jazzen

Treskatresk står stødig

Treskatresk har større forståelse for samspillets betydning enn Putin og Solberg noen gang kommer til å få.

TRESKATRESK: Norsk-russiske Treskatresk med Andrei Kondakov, Ola Rokkones, Vladimir Volkov og Jakop Janssønn.  Foto: Helge Matland

Konsert
  • Treskatresk med Ola Rokkones (saxofon), Andrei Kondakov (piano), Vladimir Volkov (kontrabass), Jakop Janssønn (slagverk)
  • Tromsø Jazzfestival
  • Kulturhuset, Lillescenen
  • 10.08.2019
  • (Terningkast 5)
kultur

Treskatresk består av de to tromsømusikerne Jakop Janssønn (slagverk) og Ola Rokkones (saxofon) sammen med russiske Andrei Kondakov (piano) og Vladimir Volkov (kontrabass).

Etter flere års samarbeid ga kvartetten ut sitt debutalbum for to uker siden, og benytta Tromsø Jazzfestival til å få presentert det meste av musikken derfra i konsertversjoner for tromsøpublikum.

Mer dynamisk

Og musikken fungerer minst like bra i det direkte møtet med lytterne.

Kommunikasjonen mellom scene og sal tilfører en ekstra dimensjon, og jeg opplever musikerne som mer løsslupne i konsertsettinga enn på plate. Selv om det ikke er store forskjellene på versjonene vi fikk høre nede på den intime Lillescenen i Kulturhuset som det som ble presentert på plate så opplever jeg likevel musikken i konsertutgave som mer dynamisk og levende enn på den utmerka plateutgivelsen.

Lyrisk og melodiøst

Det er ikke så mye eksperimentelt over det Treskatresk presenterer av musikk. Unntaket må være Jakop Janssønns komposisjon «Kabelvåg», som får meg til å tenke ambient techno men som framføres med akustiske instrumenter i en jazzinnpakning.

Ellers er nok musikken mer tilbakeskuende enn framoverretta.

JAKOP JANSSØN: Tromsømusikeren Jakop Janssønn seiler opp som en av landets fremste og mest ettertakta slagverkere, og gjør en strålende jobb med sin personlige stil i Treskatresk.  Foto: Helge Matland

Og ikke noe galt i det. Treskatresk lener seg på noen av de mest hørbare tradisjonene i europeisk jazz. Jeg tenker da først og fremst på det som er blitt definert som en nordisk stilretning med det lyriske, litt kjølige og samtidig melankolske som sentrale elementer.

Norsk og svensk folkemusikk har også hatt en påvirkning på de dominerende stemningene i den nordiske sounden innen jazz, og som vi finner igjen i mye av det Treskatresk byr sitt publikum.

Noe av det samme kan også trekkes ut av russisk folkemusikk, noe som ikke minst er godt hørbart som en inspirasjonskilde til Andrei Kondakovs vakre komposisjon «Ukrainan Song» som bandet serverte som et ekstranummer på denne konserten.

Stedegne komposisjoner

De fleste komposisjonene som er spilt inn på albumet «Man in the sea» og som ble framført på denne konserten er knytta til opplevelser eller historiske hendelser på steder kvartetten har besøkt på sine reiser.

Kabelvåg og Ukraina er nevn. Tittelen «Man in the sea» er henta fra skulpturen «Havmannen» i Mo i Rana, og «Tromsø» er også tittelen på en av Ola Rokkones sine komposisjoner.

Men jazz er heller ikke jazz uten at den har et globalt tilsnitt.

Kondakovs komposisjon «Pat» er for eksempel ikke så vanskelig å knytte til den amerikanske gitaristen Pat Metheneys musikk gjennom rytmikk og melodiføring, selv om det ikke finnes en eneste gitarakkord å høre på bandets vakre framføring av låten.

Klassemusikere

Produktet Treskatresk preges også av at det består av fire musikere som representerer virkelig høy klasse på sine respektive instrumenter.

Og det virker som om de fire musikerne trives godt i fellesskapet som gir god plass til individuell utfoldelse i et miljø hvor det utvilsomt hersker en stor musikalsk forståelse og respekt for den enkeltes kvaliteter.

Det gir resultater!