Heidi Beate Lekang blir ny festivaldirektør for Nordlysfestivalen

Lekang tar over etter Line Fusdahl.

NY FESTIVALDIREKTØR: Heidi Beate Lekang er den nye festivaldirektøren for Nordlysfestivalen, hun tiltrer 1. april 2020. Her står hun sammen med styreleder Roar Dons.   Foto: Silje Olsen

kultur

I oktober ble det klart at Line Fusdahl vil gå av etter fire år som direktør for Nordlysfestivalen.

– Fire år er nok, og nå vil jeg finne på noe annet å gjøre, sa hun da til iTromsø.


Line Fusdahl går av som leder for Nordlysfestivalen etter fire år

Leder for Nordlysfestivalen, Line Fusdahl, går av etter neste festival i januar.


Mandag morgen presenterte festivalen sin nye festivaldirektør Heidi Beate Lekang, under en pressekonferanse på Skansen. Med det blir Lekang festivalens syvende direktør.

Enda mer for barn

Lekang jobber som kommunikasjonsrådgiver for vann- og avløpsseksjonen i kommunen og har tidligere jobbet som markeds- og informasjonssjef ved Hålogaland Teater.

– Det er kjempespennende, jeg er utrolig spent og takknemlig for at jeg får jobbe med dette her. Det er en prosess gående i festivalen for å finne veien videre. Jeg og styret skal jobbe tett sammen, for å finne ut hvor vi vil og hvordan vi skal videreutvikle Nordlysfestivalen, dette er lagarbeid, sier Lekang.

Festivalen har et program som også passer for en yngre målgruppe, men dette er noe Lekang ønsker å styrke ytterligere. Den nye direktøren har blant annet som ambisjon at festivalen i enda større grad skal bli en festival også for familier, barn og unge.


Ekteparet Anna og Thorbjørn har hovedrollene når 120 store og små deltar i megaproduksjonen

Operaen «Carmen» er Arktisk Filharmonis storsatsing i 2019. Onsdag, fredag og lørdag er det forestilling i Kulturhuset.


– Jeg synes det er en artig målgruppe å jobbe med, det er det mest herlige og ærlige publikumet du kan få. Musikk berører mennesker i alle aldre, så jeg vil også ta vare på de som er litt yngre, forteller hun.

-Vi skal gjøre et dypdykk

I en pressemelding begrunner styreleder Roar Dons at styret valgte å ansette Heidi Beate Lekang som festivaldirektør fordi «hun har en sterk interesse innenfor musikkfeltet og brenner for å utvikle kulturbransjen i regionen. Heidi har en internasjonal mastergrad innenfor ledelse og utvikling av kulturorganisasjoner. Hun har relevant utdannelse og arbeidserfaring fra det profesjonelle kulturfeltet fra blant annet London, TIFF og Hålogaland Teater».

Dons er også spent på videreutviklingen sammen med den nye festivaldirektøren.

– Nordlysfestivalen er en av de eldste festivalene i Nord-Norge. For over 30 år siden var Tromsø en stille by på denne tiden av året. Nordlysfestivalen, og etter hvert TIFF, åpnet opp for flere besøkende og mer aktivitet i den mørke tiden. Det er naturlig at kunst og kultur viser vei i samfunnsutviklingen og et godt eksempel er hvor viktig festivalene kan være for å utvikle en by og en region, forteller han.

Fortsatt klassisk satsing

Han opplyser om at Nordlysfestivalen går utrolig bra, det er gode publikumstall, festivalen har en solid økonomi og gode samarbeidspartnere. Dons sier det er en utvikling som skal skje de neste fire årene.

–Vi skal nå gjøre et dypdykk hvor vi skal prøve å studere omgivelsene, å se hvordan festivalen skal kunne utvikle seg videre. Festivaldirektøren kommer inn på et perfekt tidspunkt nå som vi nærmer oss en konklusjon i hvordan vår virksomhet er skrudd sammen. Heidi som ny festivaldirektør får muligheten til å gjennomføre den nye Nordlysfestivalen, sier Dons.


Lover brasiliansk lidenskap under nordlyset i vinter

På Nordlysfestivalens tredje dag inviteres det til en storslått festkveld preget av brasilianske rytmer.


Åremålene går ut på at festivaldirektøren utvikler et program og en festival, Dons forteller at de har satt søkelyset på å påvirke festivalutviklingen og festivalprogrammet. Han sier også at den klassiske musikken som er en kjerne i festivalen forblir en sterk kjerne i den fremtidige Nordlysfestivalen.

Fusdahl skal lede festivalen for 2020 og Lekang vil tiltre i april.