To ulike kunstneriske uttrykk smelter sammen på Nordlysfestivalens åpningskonsert:

Gata møter salongen

Det er ikke selvsagt at alt skal gå smertefritt når gatekunstuttrykkene hip hop og breakdance møter klassisk musikk.

AKROBATISK: Danserne fra Kingwings i en akrobatisk sekvens. I bakgrunnen strykerne fra Arktisk Filharmoni og DJ: «Beatur» alias Bjartur Gudjonsson. Foto: Marius Fiskum/Nordlysfestivalen 

Nordlysfestivalen
  • Åpningskonsert
  • «Kingwings møter Arktisk Filharmoni»
  • Spillende leder: Brynjar Lien Schulerud
  • DJ: Beatur
  • Musikk av blant andre Vivaldi, Sjostakovitsj og Bernt Simen Lund
  • Kulturhuset, Hovedscenen
  • 24.01.2020
  • (Terningkast 5)
kultur

Men møtet mellom Kingwings Crew og strykerne fra Arktisk Filharmonis kammerorkester viser at det går an å få til et lykkelig møte mellom uttrykk med såpass ulike utgangspunkt.


Kunstnere fra Tromsø og Senja stiller ut musikalske malerier

Nordlysfestivalen byr på mer enn bare musikk. Lørdag formiddag åpnes Nordlysfestivalutstillingen 2020 «Maleriets Musikalitet» – en salgsutstilling med malerier av kunstnere fra Tromsø og Senja.


Hip hop og «Vinteren» fra Vivaldis «De fire årstidene» går bra. Når orkesteret kjører i gang med 1. og 2. sats fra Sjostakovitsjs Kammersymfoni, opus 110, og DJ Beatur, eller Bjartur Gudjonsson som er hans døpenavn, sper på med sine beats og musikalske bruer fra den klassiske sfæren til denne urbane samtidsdansens helt ulike verden, så slår kombinasjonen salong og gate enda bedre.

TO UTTRYKK: Åpningskonserten med Arktisk Filharmonis kammerorkester og danserne fra Kingwings Crew ble et vellykka møte mellom to ulike kunstneriske uttrykk. Foto: Marius Fiskum/Nordlysfestivalen  Foto: Marius Fiskium

Tettere sammenheng

Og på mange måter topper det seg når orkesteret spiller den nordmørske «Reinlender fra Sønndala» i Den Danske Strykekvartetts arrangement.


Gleder seg til å varme Tromsø med bossanova

Selv om det ble en brå overgang fra 40 varmegrader i Rio de Janeiro til null grader og snø i Tromsø, gleder de unge musikerne som skal spille på Nordlysfestivalen seg med snøballkrig, nordlys og reinsdyr.


Det er kanskje ikke å komme forbi at det er lettere å finne en tettere sammenheng mellom den norske folkemusikken med tilhørende folkedans og hip hop. I begge disse danseformene kan det for danserne handle om å få vist seg fram, gjøre et «karstykkje», brife litt med krevende og overraskende moves, å bli lagt litt ekstra merke til av både meddansere og publikum.

FRA TROMSØ: Tromsødanseren Bao Andre Nguyen (nærmest) er et av de faste medlemmene i Kingwings Crew.Foto: Marius Fiskum/Nordlysfestivalen  Foto: Marius Fiskium

Imponerer

Og danserne på Kulturhusets scene imponerer. Morad Aziman, Mathias Jin Budtz, Preben Bladimir Larsen og tromsøgutten Bao Andre Nguyen fra Kingwings Crew har også med seg Carlos David Catùn, Marlene Kristine Skoglund, som vokste opp i Tromsø, og den brasilianske stjernedanseren Fabiano Carvalho Lopes på laget.


Danser om å «holde ut her»:

– Det er ei lett tilgjengelig forestilling Grøtte har skapt

Med forestillinga «Å klore seg fast» leverer Simone Grøtte sitt tredje kapittel om vår landsdel, og hun gjør det godt.


Det de skaper på scenen er imponerende, og det er morsomt. Ikke fordi det krasjer med det klassiske uttrykket til kammerorkesteret, men fordi det er artig å se at det går an å la to i utgangspunktet så ulike uttrykk jobbe sammen mot det felles mål denne konserten var, og å lykkes med det.

ALENE KVINNE: Tromsødanseren Marlene Kristine Skoglund var eneste kvinnelige danser med Kingwings Crew. Foto: Marius Fiskum/Nordlysfestivalen  Foto: Marius Fiskium