I dag fyller et av Tromsøs landemerker 60 år

I dag er det 60 år siden dette bildet ble tatt. Det er med andre ord 60 år siden den offisielle åpningen av Tromsøbrua.

TOK BRUA I BRUK: Her er en folkemengde på vei over den nyåpna brua. Som vi ser var interessen enorm. Bildene gjengis med tillatelse fra Perspektivet Museum. Foto: Rognmo-samlingen/ PEM-ROG-00046 

kultur

Søndag 3. juli 1960 står som en merkedag i byens historie. Det var den dagen Tromsø ble knyttet til verden i den forstand at man ikke lenger var avhengig av ferge, men kunne gå, sykle eller kjøre over det som var Nord-Europas lengste bru med sine 1.036 meter.

Tusenvis av tromsøværinger hadde møtt fram ved bruhodet for å få med seg den offisielle åpningen, som statsminister Einar Gerhardsen foresto.

1958: Dette bildet er fra 1958 like etter at arbeidene med å bygge Tromsøbrua var kommet i gang. Mye gjenstår på dette bildet før den hadde knyttet Tromsøya til fastlandet. Arkivfoto 

Men før Landsfaderen slapp til med sin åpningstale, var det hele byens «Bru»-Kjeldsen som fikk innta talerstolen. «Bru»-Kjeldsen, som het Erling til fornavn og som gjennom mange, mange år hadde kjempet for å få realisert drømmen om en bru over Tromsøysundet, opplevde nok 3. juli 1960 som en av sine største dager.

Safari Sahara – Tromsø på 130 timer

Så har vi sett det også – en safari fra Sahara-ørkenen til Nansen plass i Tromsø.


Første gang han offentlig hadde tatt til orde for bru over sundet, var i 1927 da han som nestformann i Tromsø Maskinistforening holdt tale da foreningen arrangerte fest og innviet sin nye fane. Han benyttet talen den gang til å snakke om de to bruene som en gang i fremtiden skulle spenne over Tromsøyas to sund og som ville gi arbeidslivet et oppsving i form av mange nye arbeidsplasser.

ALLSANG FOR BRUA: «I gamle dager» sang man for alt, også for Tromsøbrua da den åpnet for 60 år siden. Her er det statsminister Einar Gerhardsen, Kåre Hansen, Ole Tyholdt, ordfører Wictor Robertsen og Erling «Bru»-Kjeldsen (med spaserstokk) som stemmer i. Sistnevntes klengenavn var vel egentlig ikke alltid like positivt ment, men i dag bruker vi det som en hedersbetegnelse i takknemlighet. Foto: Olav Aasegg/ PEM-OAA-00065  Foto: Olav Aasegg

«Bru»-Kjeldsen var nærmest blitt flirt av da han lanserte sin kongstanke. Men denne julisøndagen i 1960 var det ingen som lo av ham. Tvert imot. Han høstet enorm jubel fra alle de tusener som kranset bruhodet i Skippergata og sto som sild i tønne i Elvegata og i den nye parken på Nansens plass. Ja, folk sto så tett stimlet sammen at to personer besvimte og måtte tas hånd om av Røde Kors Hjelpekorps.

– Dette er den største dagen i Tromsøyas historie, sa Bru-Kjeldsen.


Historisk heisgondol blir kiosk på hjul

Den gamle gule og røde heisgondolen fra Fjellheisen får snart nytt liv - som kiosk på hjul. Og snart får du se den i bybildet i Tromsø igjen.


Det mente også Bladet Tromsø som i sin leder dagen etter karakteriserte 3. juli 1960 som en like stor gledens dag som frigjøringsdagen 8. mai i 1945.

LANDEMERKE: Slik ser Tromsøbrua ut i dag.  

Etter Bru-Kjeldsen var det styreformannen i Tromsøbrua A/S, Ole Thyholdt som inntok talerstolen og uttrykte at for å bygge ei slik bru, kreves både mot og fantasi.

– Men også løyve og kontanter, sa han og fortalte om den finansielle veien til at brua sto ferdig.

– Det begynte med en aksjekapital på 50.000 kroner, og det endte opp med en totalregning på 13 millioner, sa Thyholdt som også minnet de to arbeiderne som mistet livet under brubyggingen.

DA ALLE GIKK PÅ BRUA: Mange husker sikkert folkehavet på Tromsøbrua etter Mandela-konserten.   Foto: Ann Sissel Jenssen

Så var det statsministerens tur. Han sammenlignet søndag 3. juli 1960 med den dagen kaptein Richard With kom til Tromsø med sitt hurtigruteskip «Vesteraalen» i 1893 da hurtigrutetrafikken var i gang.

– Hele det norske folk er med dere i dag, og la meg åpne brua med dette ønsket: Måtte fred, fremgang og lykke følge ferdafolket over Tromsøysundet, sa statsministeren og fikk overrakt en gullsaks som han klippet over båndet med.

KAPITAL: Slike jakkemerker solgte Tromsø og omegn bruforening for å skaffe kapital til brubygginga. Dette har vi fått låne av Per Kyrre Reymert. 

Samtidig begynte salutten å drønne, og fire jetjagere kom susende nord over Tromsøysundet og bidro til en meget stilfull åpning av Tromsøbrua.

Teksten til dette Bybildet sto opprinnelig på trykk 3. juli 2010. Den er, naturlig nok, noe redigert. Bildene er byttet ut.