Landsdelens viktigste

Kalottspel er utvilsomt landsdelens viktigste folkemusikkfestival, i år med utøvere fra både Norge, Sápmi og Sverige.

Allspel: På lørdagens konsert spilte mange av artistene som har hatt egne konserter tidligere på festivalen. Her møtes de fleste av dem på scenen til allspel. 

VETERAN: Roald Haugli (87) er en fortsatt vital og aktiv utøver av folkemusikk, både i Målselv Spelmannslag og i eget band. Alle Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

kultur

Kalottspel byr på både tradisjon og nyskaping innen folkemusikksjangeren.

Målselv Spelmannslag som fra starten på 1970-tallet hele veien har hatt en sentral rolle i Kalottspel, er uvurderlig i ivaretakelsen av spelmannstradisjonene fra Målselv.

LES OGSÅ: Bli med Arthur Mack på omvisning hos Prelaten

Blikk over grensene

Men samtidig har både Målselv Spelmannslag og Kalottspel, to institusjoner som lenge var vanskelig å skille mellom for den rollen spelmannslaget hadde i festivalen, hatt et blikk over grensene til Sverige og Finland. Det er blitt henta utøvere til festivalen fra våre naboland, kunnskapen om svenske og finske spelmannstradisjoner er økt og noen finske og svenske slåtter er kommet inn i det nordnorske folkemusikkrepertoaret til mange utøvere.

Verdens nordligste spelmannslag, Lakselv Spelemannslag, har henta impulser fra Russland i tillegg til den norske arven.

LES MER: Arvvas – gode arvtakere

Susanne Lundeng

Susanne Lundeng er både den sentrale tradisjonsbæreren for folkemusikken i den nordlige delen av Nordland samtidig som hun gjennom egne komposisjoner er en viktig fornyer i nasjonal sammenheng.

I tillegg kommer det til festivalen kjente utøvere sørfra, musikere som kommer både fra folkemusikkens tradisjonelle sentrum og fra dens grenseområder.

Sentrale artister blir også brukt i kursing av barn og ungdom. Slik er det skapt en god ettervekst i våre regionale folkemusikk- og folkedansmiljø.