Verdens største Ibsen-kulisse

Kulissene på Hålogaland Teaters nye Ibsen-stykke er på størrelse med en enebolig.

Kulissene er 24 meter brede, fire meter dype, nesten seks meter høye og med 18 rom. 

Tanken er at publikum kan følge de forskjellige karakterene også når de ikke er med i handlingen. 

«En multiplisering av alle ibsenske stuer», sier scenografen selv om settet. Her er et ibsensk kontor. 

Regissør Anders T. Andersen skal fylle scenograf Dagny Drage Kleivas kulisser med liv og drama. 

kultur

I det man kommer inn på HTs Scene Vest kan de massive kulissene sette til og med den mest erfarne teatergjenger ut.

– De er kanskje litt utenom det vanlige, sier regissør Anders T. Andersen med et lurt smil.

Eksperimentere

Kommentaren hans kan like gjerne gjelde stykket hans, «2XIbsen - Fruen fra havet møter Lille Eyolf», som skal ha premiere 3. september. Her kombinerer Andersen to av Ibsens mindre kjente stykker.

– Dette er et forsøk på å se stykkene i lys av hverandre. Når man får dem i en annen kontekst skjer det noe med dem. Dette er relasjonsdramaer som går rett inn i vår samtid, sier Andersen.

Og med Dagny Drage Kleivas scenografi har nå regissøren fått muligheten til å eksperimentere.

Alle ibsenske stuer

– Kulissene er nesten som et svært renessanse-maleri hvor man hele tiden oppdager nye og spennende ting, sier Andersen.

Og lerretet til dette maleriet er enormt. Kulissene er 24 meter brede og 4 meter dype og går over to plan og inneholder 18 rom av forskjellige størrelser. Det tilsvarer omtrent 190 kvadratmeter.

– Dette er vel en multiplisering av alle ibsenske stuer, sier Dagny Drage Kleiva og ler.

Regissørens tanke er at alle de 14 skuespillerne skal være på scenen samtidig og at publikum kan følge dem gjennom rommene til tross for at kanskje hovedhandlingen finner sted i et annet rom.

Subjektiv opplevelse

– Det er sjelden at jeg får jobbe med så anvendelige kulisser. Det gjør at vi får en helt annen visuell dynamikk på scenen og kan hoppe fra handling til handling, forklarer Andersen.

– Samtidig vil kulissene føre til at publikum vil få ulike og subjektive opplevelser alt etter hvor de sitter i salen, legger Kleiva til.

Andersen får med dette stykket også oppfylt en annen ambisjon:

– Gamlefar (i betydningen Ibsen, journ.anm.) har en veldig streng dramaturgi som av og til gjør meg gal. Med disse kulissene får karakterene et mer irrasjonelt liv som reflekterer det virkelige liv, avslutter regissøren.