Havnevesenets gamle fryselager ved foten av Sørjeteen er blitt Tromsøs nye signalbygg. For en måned siden var det få som var bevisst at denne grå bygningen i det hele tatt eksisterte. Man kunne gå rett forbi den uten at den ble lagt merke til.

Nå er det har bildekunstneren Chris Reddy brukt sitt kunstneriske talent og visuelle innsikt, 26 arbeidsdager og 340 liter maling. Tromsøfolk er begynt å valfarte til et sted som ligger litt utenfor steder der folk flest beveger seg.

– Her har low brow street art møtt akademia, representert gjennom min sju år lange kunstutdanning, og smelta sammen til det jeg synes er blitt en bra enhet, sier mannen bak det rundt 1.100 kvadratmeter store kunstverket, og som begynte sin street art-løpebane med å male trafokiosken på Røstbakktoppen for mer enn 25 år siden.

Super sommerjobb

Chris Reddy har gjort arbeidet på oppdrag for Tromsø Havnevesen som eier bygningen som i si tid var et fryselager hvor vanlige folk kunne leie seg små bokser til oppbevaring av frysevarer i ei tid før det var vanlig å ha private frysebokser i hjemmene.

I dag huser lageret blant anna klubblokalene til en motorsykkelklubb, og det var den som tok første initiativet til å få gjort noe med fasaden som medlemmene syntes var altfor stygg. Klubben henvendte seg til eieren Havnevesenet som foreslo at street art kunne være en god idé.

– Dette har vært mitt livs feteste sommerjobb. Været har vært akkurat som jeg ønska meg. Kun to dager har regn hindra meg i å jobbe, og jeg har fått utrolig god hjelp fra medlemmene i motorsykkelklubben Donald-mafiaen som sto bak initiativet, sier Chris Reddy.

Utfordringer

– Selvsagt har det vært utfordringer underveis. Rent fysisk var det å komme til fra sjøsida og få malt det lille bygget ytterst på jeteen den største. Løsningen ble å plassere en stige om bord i en liten lettbåt som gikk for full maskin inn mot land for å holde stigen på plass. På land sto en annen kar og holdt i stigen, mens jeg befant meg i den og fikk gjort jobben som måtte gjøres mens vi ble heiet fram av gjengen som har jeteen som en av sine faste tilholdsplasser. Jeg var sikker på at jeg kom til å havne i sundet før eller siden, men det gikk bra, forteller Reddy.

Han forteller at verket han har malt handler om energi, men også om tid.

– Jeg har gitt det tittelen «Eternal is now» – evigheten er nå. Og jeg støtter meg litt på filosofen Ludwig Wittgenstein og hans betraktninger om tid og evighet. Evigheten tilhører de som lever i nuet, og det er slik jeg jobber. Jeg bruker min erfaring, planlegger hva det skal bli. Men når jeg er i gang så må jeg slippe taket og la det skje det som skjer der og da,

Umiddelbart kan det Chris Reddy har malt, fortone seg som et abstrakt mønster. Men så begynner ting å skje. Det lever i veggene. Gjenkjennelige elementer trer fram og fantasien kan begynne å jobbe.

– Jeg synes det er viktig å la noen dører stå åpne slik at de som ser det jeg lager finner en vei inn i det. Det er slik med all kunst og musikk. Det som er skapt er der først når vi ser eller lytter. Ellers er det til bare for kunstneren selv, sier Chris Reddy.

Han det er artig at oppdragsgiveren gjør stas på arbeidet han har gjort med en offisiell åpning.

– Det blir en åpning med stil med MC-parade fra Storgata, musikkorps som spiller og kaffe og kaker til alle som vil ha i MC-klubbens lokaler. Det blir bra, sier Chris Reddy.