I sin enkleste form

«Grunnstoff» er tittelen Heidi Kennedy Skjerve har satt på utstillinga hun åpner i Tromsø Kunstforening i kveld. Den sier noe både om stoffligheten i hennes bilder og hennes søken etter å nå grunnfjellet i sine uttrykk.

Heidi Kennedy Skjerve med noen av bildene i utstillinga «Grunnstoff» som denne fredagen åpner i Tromsø Kunstforening.  Foto: Helge Matland

kultur

Heidi Kennedy Skjerve (født 1954) har uttrykt seg kunstnerisk gjennom mange medier. Når hun de senere årene i hovedsak har bevega seg fra ulike tekstil-teknikker til tegning, har hun tatt med seg noe fra det ene til det andre.

Ikke minst gir tegningene som hun presenterer i Tromsø Kunstforening, et inntrykk som uvilkårlig får betrakteren til å tenke på vevd stoff med sine horisontale og vertikale linjer.

– De vertikale og horisontale strukturene er basis for alt som bygges, sier kunstneren som nå åpner si første separatutstilling i Nord-Norge.

– Jeg har deltatt på noen fellesutstillinger i Nordnorsk Kunstmuseum som også har noen av mine arbeider, men har ikke tidligere stilt ut alene her i nord, forteller hun.

Gjentakelse

Heidi Kennedy Skjerves kunstneriske praksis er bygget opp rundt gjentakelse og serialitet. Tegneprosessen er et gjentakende forsøk på å komme helt ned på grunnfjellet av hva hånd, linje, medium og farge kan uttrykke i sin enkleste form.

Tegningene hennes er utført med konsentrerte skraveringer i tusj, slik at farge, horisontalitet og vertikalitet danner flere strukturelle sjikt. Med renningen som utgangspunkt, fyller kunstneren billedflaten som en vev. Det nitide håndverket skaper en taktil og stofflig overflate.

Struktur og improvisasjon

Selv om Skjerves tegninger har et klart avgrensa rammeverk, er de likevel et resultat av de improvisasjoner hun gjør underveis når det gjelder farger og hvordan hånden arbeider.

Ut av de stramme, abstrakte formene strømmer det liv i både mønster og fargeintensitet.

– Jeg lar meg ikke styre. Alt blir nytt hver gang. Jeg lager et bilde og går videre. Kunstnerskapet mitt er et kontinuerlig brudd. Derfor er det spennende, også for meg selv, å se hvor jeg går videre, sier Heidi Kennedy Skjerve.

For mellomrommet

– Denne utstillinga er et arbeid for mellomrommet. Vi har totaliteten når vi befinner oss midt i rommet og ser det hele på avstand, og vi har detaljene når vi går tett på og får se strukturene i hvert enkelt bilde, sier Heidi Skjerve Kennedy.

Denne utstillinga kommer som et direkte resultat av at hun for et år siden ble tildelt Debutantprisen for en serie på åtte tegninger på Høstutstillingen. Bak Debutantprisen står Norske Kunstforeninger og Norgesgruppen. I juryen satt Tromsø Kunstforenings intendant, Leif Magne Tangen.

Prisen på 50.000 kroner skal løfte fram og synliggjøre norske samtidskunstnere. Med pristildelinga følger en katalog og en utstillingsturné med kunstnersamtaler.

Utstillinga er produsert av Norske Kunstforeninger, og skal i løpet av 2015/2106 vises i fem kunstforeninger. Først ut er Tromsø Kunstforening.

Artists’ Film

Samtidig med «Grunnstoff» viser Tromsø Kunstforening også for første gang utstillinga og filmprogrammet Artists’ Film International, initiert av Whitechapel Gallery i London og i samarbeid med institusjoner fra 11 andre land og stater.

Hver institusjon har nominert en film og slik blir AFI er en bred presentasjon av kunstfilmer i dag med kunstnere fra Afghanistan, Argentina, England, Hong Kong, India, Italia, Litauen, Canada, Polen, Serbia, Tyskland, USA og Vietnam. Temaet i 2015 er konflikt.

Kunstforeninga vil hver måned vise en ny film fra programmet.