Anneli er kommet hjem

17 år gammel forlot Anneli Drecker hjembyen Tromsø for å satse på en karriere med Bel Canto i Brussel. Kanskje er det først nå man kan si at hun endelig har vendt hjem.

ANNELI: Anneli Drecker bidrar også på flygel både på plata og konserten. Foto: Helge Matland 

kultur

Gjennom våren og sommeren har Anneli Drecker drevet en omfattende turneringsvirksomhet med musikken fra «Rocks and Straws». Denne søndagen feirer hun utgivelsen sammen med både bandet og NOSOs strykeorkester med en konsert i Kulturhuset hjemme i Tromsø.

NOSOs kammerorkester var også en sentral del av Anneli Dreckers «Tundra» fra 1998, som var starten på hennes solokarriere. Slik sett er det to gamle venner som setter hverandre stevne i Kulturhuset denne søndagen. I tillegg til materiale fra Rocks & Straws, vil konserten også gi noen smakebiter av musikken fra «Tundra».

Veien tilbake

Sammen med Geir Jenssen, som senere forlot bandet, og Nils Johansen skapte Anneli seg en internasjonal karriere med Bel Canto. Dette åpna døra for samarbeid med ei rekke store internasjonale artister. Her hjemme bemerka ho seg gjennom samarbeid med blant andre Ketil Bjørnstad og ikke minst a-ha som hun deltok på to turneer sammen med.

I 1999 begynte et nytt eventyr som skulle vare i mer enn 10 år; samarbeidet med Röyksopp både som vokalist og låtskriver. I 2012 forlot hun Röyksopp for å vende tilbake til sin egen musikk.

«Rocks and Straws»

I Sørreisa satt Roy-Frode Løvland og gjendikta dikt av Arvid Hanssen til engelsk. Anneli Drecker, som i 12-årsalderen spilte en sentral rolle i filmen «Søsken på Guds jord» basert på en roman av denne særegne forfatteren, fant disse tekstene som fanga den nordnorske virkeligheta i engelsk språkdrakt interessante. Hun begynte å skrive ny musikk til dem.

– Det var en gavepakke å få disse tekstene i fanget. Jeg hadde flytta tilbake til Tromsø, fått installert et flygel i leiligheta og var på jakt etter gode tekster som kunne si noe om både den fantastiske naturen og samfunnet vi lever i her oppe. Dette prosjektet hadde aldri blitt realisert om jeg ikke hadde flytta hjem til Tromsø, sier Anneli Drecker.

Lokal og universell

– Jeg er fornøyd med måten vi har klart å løfte Arvid Hanssens tekster opp fra Senja og visepopen til noe universelt. Det er med Arvid Hanssen som med Ibsen; han skriver på en måte som gjør ham aktuell uavhengig av tid og sted. Når jeg synger noen av hans tekster om havet, så er det dagens krisesituasjon med alle båtflyktningene jeg tenker på, sier Anneli Drecker.

Den første smakebiten fikk publikum da hun presenterte noe av stoffet på en konsert under Nordlysfestivalen i februar 2014. Tidligere i år kom albumet som fikk tittelen «Rocks and Straws».

Fra øverste hylle

Anneli Drecker klatra til øverste hylle da hun valgte musikere til å medvirke på innspillinga; gitaristene Eivind Aarset og Roger Ludvigsen, keyboardisten Sindre Hotvedt, som også har skrevet strykerarrangementene, slagverkeren Rune Arnesen og bassisten Ole Vegar Skage, kjent blant anna for sitt samarbeid med Röyksopp. Mange av de samme musikerne stiller på scenen også i Kulturhuset sammen med NOSOs kammerorkester som også medvirka på innspillingene av albumet.

Ut i verden

Selv om man kan si at Anneli Drecker musikalsk sett er kommet hjem med musikken fra «Rocks and Straws», så er hun nå i ferd med å ta den ut i verden. At hun i likhet med tromsøbandene Violet Road og Casadores har fått en halv million kroner fra Innovasjon Norge til internasjonal lansering, hjelper på.

– Jeg skal bruke disse pengene pluss støtte jeg også har fått fra Sparebank 1 Nord-Norges kulturnæringsstiftelse på fornuftig vis. I første omgang holder vi på å produsere en video med tanke på lansering av plata i Tyskland 24. oktober. I tillegg arbeider vi med noen showcaser i Tyskland og England. Det handler om å etablere seg i publikums bevissthet på nytt. Bel Canto tilhører en annen generasjon. Slikt tar tid. Jeg begynner turen på turistklasse. Så får vi se om det går an å oppgradere etter hvert, sier Anneli Drecker.