Fløgstad møter Piazzolla

Forfatteren Kjartan Fløgstad har et livslangt forhold til Argentina og Buenos Aires. Torsdag kveld opptrer han med en nyskrevet tekst sammen med NOSOs kammerorkester som spiller den argentinske komponisten Piazzollas verk «Årstidene».

SENTRALE: Henning Kraggerud, Valeria Neira Lillebjerka og Kjartan Fløgstad er sentrale aktører når NOSOs kammerorkester framfører musikk av Piazzolla kobla til nyskrevet tekst av Fløgstad på kveldens konsert i Kulturhuset.  Foto: Helge Matland

kultur

Fløgstad kom til Argentina som ung sjømann på slutten av 1960-tallet da den latinamerikanske fortellerkunsten med sin magiske realisme var den rikeste i verden, ifølge ham selv. Han ble sterkt fascinert av litteraturen, og forført av tangomusikken og fotballkulturen.

– Jeg kom til Buenos Aires første gang i 1968, på samme tid som Astor Piazzolla holdt på å skrive «Årstidene». Et førsteinntrykk er alltid sterkt. Jeg kom til et «Paris» i Amerika med store avenyer. Jeg kom til et Argentina hvor nedgangstider var begynt å sette sitt preg på landet og folket. I bakgrunnen var hele tida lyden av tango og følelsen av melankoli, forteller Kjartan Fløgstad.

LES OGSÅ: Spiller stumfilm med ryggen til

Trist tanke

– Dette var på den tida hvor den søramerikanske litteraturen og fortellerkunsten med sin magiske realisme slo igjennom i Europa. I Buenos Aires fant jeg bokhandlergater med kilometer på kilometer med små og større bokhandlere og antikvariater. I alle hørte vi det ble spilt tango som bakgrunnsmusikk. Det blir sagt om tangoen at den er en trist tanke som blir dansa. Selv om det den gang var omtrent like vanskelig å oppleve tango bli spilt og dansa i Buenos Aires som det er å høre norsk folkemusikk i Oslo, så var tangoen der hele tida, forteller Fløgstad.

– På denne tida hadde tangoen mista mye av sin popularitet. Det var mest eldre mennesker som fortsatt hadde et nært forhold til den. Senere har den fått en renessanse, noe Astor Piazzolla skal ha sin del av æra for med sin fornyelse av tangoen, fortsetter han.

LES OGSÅ: Ut på tur med orkesteret

Gjenskape

Kjartan Fløgstad forteller at førsteinntrykket fra Buenos Aires er noe av det han prøver å gjenskape i teksten «Under opp» som han vil lese i veksling med kammerorkesterets framføring av de fire satsene i Piazzollas «Årstidene».

Hvordan vi sør for ekvator kommer til årstider som er det motsatte som hos oss, er noe det spesielle ved å komme til en by som Buenos Aires og får midtsommer med julefeiring mens det er glovarmt og klamt, fellesferie og tomme bygater. Høsten kommer i april og mai. Juli er sur og kald midtvinter. I vårmåneden november blomstrer naturen.

– Spesielt når man reiser med fly og ikke får tid til å omstille seg, blir dette en spesiell opplevelse, forteller Kjartan Fløgstad som har vært 30 ganger i Buenos Aires, de siste 10 åra så godt som en gang i året.

LES OGSÅ: NOSOs høstprogram

Plassere musikken

Astor Piazzolla var en argentinsk orkesterleder, bandoneonist og komponist. I sin ungdom spilte han i Aníbal Troilos tradisjonelle tangoorkester, som han også arrangerte musikk for. Piazzolla ønska opprinnelig å bli en klassisk komponist, men endte i stedet med å skape en ny tangostil, tango nuevo, ved å ta opp elementer fra jazz og klassisk musikk.

Astor Piazzolla skrev opprinnelig de fire tangoene som til samen utgjør «Årstidene», til sin egen tangokvintett.

Musikken er siden blitt arrangert for strykeorkester.

– Teksten «Under opp» som jeg har skrevet til Piazzollas verk, bærer preg av argentinsk varme og temperament. Teksten plasserer musikken både historisk, sosialt og klimatisk, forteller forfatteren Kjartan Fløgstad.

I tillegg til «Årstidene», framføres også et anna verk av Piazzolla; «Oblivion». Kammerorkesterets kunstneriske leder, Henning Kraggerud, leder orkesteret og er solist på fiolin. Den unge virtuose Valeria Neira Lillebjerka er solist på bandoneon, tangoinstrumentet foran noen.