Het tango fra arktisk orkester

NOSOs kammerorkester og Kjartan Fløgstad tar med seg Astor Piazzollas Buenos Aires og tango til det høye nord og viser at vi kan trives med både melankolien og temperamentet her også.

TANGO: NOSOs kammerorkester med Valeria Neira Lillebjerka som solist under framføring av Piazzollas «Oblivion». Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

5

NOSO SPILLER PIAZZOLLA

NOSOs kammerorkester

  • Kunstnerisk leder og solist: Henning Kraggerud
  • Forfatter og forteller: Kjartan Fløgstad
  • Solist: Valeria Neira Lillebjerka, bandoneon
  • Program: Kjartan Fløgstad: ”Under opp” Astor Piazzolla: ”Libertango” ”Quatro Estaciones Porteñas” (”Fire årstider i Buenos Aires”) arrangert av Leonid Desyatnikov ”Oblivion”
  • Kulturhuset, Hovedscenen 17. september
kultur

Kjartan Fløgstad som besøkte Buenos Aires første gang som ung sjømann i 1968, og som siden har besøkt byen 20–30 ganger, omtaler Buenos Aires som Amerikas Paris. Det er ingen tvil om at publikum i Nordens Paris også setter stor pris på musikken fra tangoens store fornyer, Astor Piazzolla.

Årstider

Konserten presenterte musikk av Astor Piazzolla, med «Quatro Estaciones Porteñas», som direkte kan oversettes med Buenos Aires-boernes fire årstider, som konsertens desiderte hovedverk.

Her beskriver Piazzolla gjennom sin musikk hvordan menneskene i hans fødeby opplever årets skiftende tider. Som en introduksjon til hver sats beskriver Kjartan Fløgstad gjennom sin tekst «Under opp» hvordan han opplever de samme årstidene, hvordan byen og menneskene endrer seg med dem.

Det er spennende å høre hvor godt sammenfall det er mellom forfatterens refleksjoner og komponistens tonale og rytmiske tolkninger.

Sommer

Kunstnerisk leder Henning Kraggerud hadde valgt å følge året gjennom Piazzollas fire satser fra sommer til vår, og Kjartan Fløgstads tekst fulgte årets syklus på samme vis. Satsen åpner lyrisk og litt dovent, men langt fra uten følelser. De mer oppjaga partiene varer ikke lenge i den dampende, fuktige varmen, slik Fløgstad beskriver det.

«Midtsommar med julefeiring og årsskifte. Glovarmt og klamt, fellesferie og tomme bygater. I Buenos Aires er årstidene motsette av våre. Sola går sin gang over nordhimmelen», som forfatteren sier det i sin tekst.

Og sommer-satsen avsluttes med en liten hyllest til en annen komponist som har skrevet et annet og mer kjent verk med tittelen «Årstidene», Antonio Vivaldi.

Høst og vinter

«Hausten kjem i april og mai. Juli er midtvinter, sur og kald. Ein sjeldan gong fell det snø over dei breie avenyane», heter det i forfatterens tekst.

Han forteller om fotballsesongen som begynner, om kveldsbyen Buenos Aires med sene middager, store biffer og dessert med halvt om halvt vaniljeis og whisky. Om bokhandlergata han besøkte første gang i 1968 og oppdaga et himmelrike for en ung mann som ville bli forfatter.

Han snakker om den forførende tangoen, og kammerorkesteret spiller den: Eleganse, tristesse, melankoli og pasjon. Temperamentet og de brått skiftende stemningene som tangoen formidler, stiller krav til kvalitet og samspill i et kammerorkester med 13–14 musikere, og NOSOs kvinner og menn løser dette godt. Det svinger av det orkesteret gjør, samme hvilken årstid det tar for seg.

Våren

«Dette er ein alvorleg tekst, men skulle eg koma til å underhalda nokon undervegs, får dei ta det med godt humør», sier Fløgstad et sted i sin tekst, og det er både humor og alvor både i teksten og musikken slik årstidene i storbyen ved Rio de la Plata oppleves.

Forfatteren forteller om sitt møte med våren og de blomstrende jacarandatrea som strør sine blå og fiolette kronblad over avenyene, om skjebnekamper mot slutten av fotballsesongen.

Det livner til både i Buenos Aires som har rista vinteren av seg og i Piazzollas musikk.

Bandoneón

Orkesteret spiller også annen musikk av Piazzolla. Det gir plass til den unge, virtuose bandoneónisten Valeria Neira Lillebjerka.

Som solist bidrar hun sterkt til konsertens kvaliteter og gjør den mer variert og vakker enn om kammerorkesteret alene skulle stått for alt som presentertes.