Ingen bykrig på ølfronten

Tromsøs ferske mikrobryggeri Graff Brygghus og Bodø-bryggeriet Bådin var populære på Smak-festivalen.
kultur

– Vi kommer til å jobbe videre for å etablere oss tyngre i Tromsø, uten at vi har ambisjoner om å «ta over» byen, sier markedsansvarlig Morten Iveland i Bådin.

Bodø-brygget er allerede tilgjengelig på byens vinmonopol, men det har allerede vært tilgjengelig på flere av Tromsøs skjenkesteder.

- Mange av ølsortene våre kan kjøpes på flaske på utesteder som Skarven, Cirka og Blårock. På Cafè Sånn er vi i tillegg inne med fatøl, noe vi satser på å få opp og gå på flere barer og kaféer.

Samarbeider

- Selv om vi selger ølet vårt i Tromsø, samarbeider vi med bryggerier som Graff og Bryggeri 13, på tross av at vi kan kalles konkurrenter. Vi har fått lagre litt utstyr hos Graff, vi kjøper råvarer hos hverandre og utveksler tips og erfaringer. Det er definitivt en grad av forbrødring blant mikrobryggeriene, som har en total markedsandel på kun 4-5 prosenter. Vi er avhengige av hverandre, på den måten at en økt generell interesse for øl vil komme alle oss småskalaprodusentene til gode.

Patrioter

- At Bådin etablerer seg i Tromsø er bare positivt, sier Christian Sæther Riksheim fra Bryggeri 13 sine lokaler på Stakkevollvegen.

- Jeg tror at øldrikkende nordlendinger er patrioter av hele regionen vår, uavhengig av by. Så jeg tror at mindre bryggerier i Trondheim, Bergen og sørover muligens vil bli taperne jo flere gode mikrobryggerier vi får her i nord.

Riksheim kan avsløre at Bodøværingene i Bådin var til stor hjelp under deres egen oppstart i en enebolig på Kvaløysletta, og at de også har hyppig kontakt med Graff Brygghus.

- Bådin var behjelpelig på mange områder, blant annet med vår søknad om midler fra Innovasjon Norge, og Marius fra Graff har vært gjestebrygger hos oss ved flere anledninger, så det er få hemmeligheter oss imellom. Bryggeriene er unike, og setter sitt eget preg på ølet. Hvis jeg hadde kopiert ei oppskrift fra for eksempel Graff, ville det allikevel ha smakt annerledes.

Kulturbygger

Bryggerisjef Martin Amundsen hos Graff Brygghus bekrefter samarbeidet.

- Etter festivalslutt på lørdag, hadde vi både Bådin og Bryggeri 13 på besøk i teltet vårt. Det er en positiv kultur bryggeriene imellom, vi er interessert i å gjøre hverandre gode. Vi er glade for at også Macks mikrobryggeri er på banen, de innehar en viktig posisjon som kulturbygger. Når vi på mandag gikk fri for egne tomme fat, kjørte jeg inn til deres hovedbryggeri i Nordkjosbotn, hvor jeg uten problemer fikk låne fat hos dem.

Ikke monopol

- At det er sunn konkurranse blant flere nordnorske aktører, er en fordel for alle ølhunder, sier Rune Lennart Andreassen, bryggerisjef hos Mack.

- Vi samarbeider også tett med det nye mikrobryggeriet på Svalbard, og vi lager allerede et eget øl til Eide Handel, i samarbeid med dem. Det er inspirerende at det nordnorske bryggemiljøet vokser, og forhåpentligvis kan vi ha et faglig samarbeid. Her i nord har vi transportmessige utfordringer, så det å kunne låne malt, humle eller utstyr fra hverandre, ser jeg som positivt. Mack har ikke monopol i Tromsø, som for tredve år siden, men monopol er jo ingen tjent med. På Ølhallen er vi også interessert i å tilby øl fra andre nordnorske mikrobryggeri. Vi har vært i kontakt med gutta på Graff, og kommer til å selge ølet deres så snart de har det klart.