Synvis malte byens første transe

I helga ble Oslo Pride Festival arrangert. Som en hilsen fra Tromsø, forteller kunstneren Synvis historien om maleriet av byens første transe.

Kunstneren Synvis Nordin har i maleriet ”Leppa” portrettert det han selv kaller ”Tromsøs første transe”. Han håper at samfunnet snart kan bevege seg i en retning hvor mennesker som er utenfor normen ikke trenger å leve i skapet. Foto: Sigrid Agnethe Hansen 

kultur

Med rød alpelue og et fargerikt maleri ved sin side, er kunstneren Synvis Nordin en etterlengtet fargeklatt på en ellers grå juniformiddag.

Maleriet ”Leppa” malte han i Thailand for noen år siden, og er et portrett av et menneske som ikke helt falt innenfor de faste A4-rammene Synvis mener samfunnet har satt.

”Leppa” har tidligere blitt vist fram under utstillinga ”Tromsø på folkemunne” i 2009.

Tromsøs første transe

Mannen som gikk under navnet ”Leppa”, omtales av kunstneren som Tromsøs første transvestitt. Han hadde arvet mange penger og bodde i en periode på et av byens finere hoteller, før det etter hvert gikk nedover med ham.

– Jeg så ham ofte sent om natta og tidlig om morgenen, og da pleide han å sykle rundt med dameklær, forteller Synvis.

– På denne tiden, på 60-70-tallet, var jo ikke slikt vanlig, og ”Leppa” fikk en tragisk slutt på sitt liv, sier Synvis stille.

Kunstneren sier at han har en spesiell forkjærlighet for å male mennesker med spesielle historier, og som levde usedvanlige liv. De ble ofte utstøtt av de Synvis omtaler som de ”såkalt normale”.

– Hvem er egentlig de normale? ”Leppa” var snill som et lam, og alle visste hvem han var. Han var en kjent figur i bybildet den gang.

Kjærlighet og sjel

Kunstneren Synvis ønsker å male et Tromsø som ikke lengre finnes, og å minnes de menneskene som ikke lever i dag. Transvestitten ”Leppa” får dermed leve videre i kunsten, og kunstneren håper at den sjelen og kraften som finnes i bildet kan nå ut og gi håp til dem som lever i skapet.

En som setter stor pris på maleriet ”Leppa”, er kulturarbeider Hallvard Birkeland. Han kaller bildet ”Tromsøs Mona Lisa.”

– Det er et veldig spesielt bilde, og en fin måte å bevare historiene om byens ”outsidere”på, sier Birkeland.

Han håper at kunstmuseene i byen vil kjenne sin besøkelsestid og kjøpe inn Synvis’ kunst:

– Synvis maler Tromsø som en åpen og fordomsfri by, og den ånden som hviler over bildet. Det er malt med stor respekt, og det er varmt og fint gjort.