Helt siden «Memento» har Christopher Nolan demonstrert gode fortelleregenskaper og evne til å konstruere intelligente, innovative og intrikate historier som ikke bare treffer blink hos kritikere, men også hos mainstream-publikum. «Inception» er en film han har jobbet med i snart 10 år, og er hans klart mest ambisiøse prosjekt hittil. Derfor er det også desto mer imponerende at den også fremstår som hans beste så langt i det som allerede er en lysende karriere. «Inception» setter en nemlig en ny standard for blockbustere og er en film du bare blir nødt til å se i år.

Stjeler hemmeligheter

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) er den beste til det han gjør - stjele verdifulle hemmeligheter fra folks underbevissthet mens de befinner seg i en drømmetilstand. Som en følge er han en ettertraktet person innen industrispionasje, men dette har også kostet han et liv på rømmen og alle han har hatt kjær. Da en klient tilbyr han livet sitt tilbake, men bare hvis Cobb klarer det umulige - å plante en idé, i stedet for å stjele den, begynner Cobb og hans ekspertteam planleggingen av den perfekte forbrytelsen.

Rom for tolkning

Da filmen sluttet etter knappe 2,5 timer hadde jeg ikke lyst å forlate salen. Jeg ville se mer, og hvis det ikke var mer, ville jeg se det hele på nytt igjen. «Inception» fanget meg på en måte det er svært lenge siden sist, og oppslukte meg tidvis såpass kraftig at jeg hadde vanskeligheter med å få tatt notater underveis. Filmen fremstår ikke bare som en svært, svært imponerende teknisk og visuell prestasjon med actionsekvenser av en annen verden, men også som et brilliant forfattet «mind-game» hvor rommene for tolkning er med på å etterlate tilskueren med en trang til å dykke stadig dypere ned i de mange nivåene filmen kan forstås på.

Bunnsolid skuespill

Dette komplementeres med en emosjonell dybde og klangbunn som det er sjelden å se i filmer av denne størrelsen - mye takket være bunnsolide prestasjoner fra et imponerende godt sammensatt skuespillerlag ledet av DiCaprio, Cottillard og Gordon-Levitt - og et storslått soundtrack fra Hans Zimmer. Og selv om filmens idé kanskje har blitt berørt tidligere, i filmer som blant annet «Dark City» og «The Matrix», er «Inception» likevel noe helt nytt og forfriskende fra et Hollywood som leverer stadig flere remakes, oppfølgere og filmer basert på utbrukte konsepter. En labyrint av en film som krever noe mer av sitt publikum enn evnen til å spise popcorn. Den er «The Matrix» med større hjernekapasitet, mye bedre skuespill og langt dyktigere regissør. Den er en film som må ses på nytt - og det snarest.

Foto: Melissa Moseley SMPSP