Alt fra Errol Flynn og Kevin Costner til Cary Elwes har tidligere iført seg drakten til Sherwood-helten, spent strengen på buen og satt i vei for å beskytte de fattige fra de rike. Likevel ble listen satt høyt når Sir Ridley Scott («Alien», «Blade Runner» og «Gladiator») annonserte at han skulle gjøre sin versjon av legenden - og ikke bare det, han skulle lage historien om Robin Hood før han ble fredløs.

Dessverre viser det seg at fallhøyden er tilsvarende stor, for «Robin Hood» er en aldri så liten skuffelse.

Kringsatt av fiender

Robin Longstride (Russell Crowe) har tilbragt de siste årene som fattig bueskytter i Richard the Lionhearts hær. Da kongen dør på vei hjem til England griper han muligheten og flykter sammen med sine nærmeste venner. På hjemreisen involveres han i storpolitikken og i lokale affærer, og befinner seg plutselig midt i en potensiell borgerkrig og en truende invasjon fra Frankrike - samtidig som han jakter på kjærligheten hos enken Marion of Loxley (Cate Blanchet).

Filmen som åpner årets Cannes-festival er ikke det episke mesterverket man hadde håpet på. For selv om Scott bekrefter at han kan bygge imponerende og storslåtte sett, har et øye for rekonstruksjon av slagscener og å skape en troverdig ramme for filmen, viser det seg dessverre litt for fort at «Robin Hood» ikke innehar den filmatiske slagkraften til å plassere seg i samme klasse som andre av Sotts filmer.

Mulig klippemassakre?

Tross svært god casting og tendenser til godt skuespill fra flere, klarer ikke manuset å gripe publikum. Det blir ofte for tamt, uinspirert og irriterende lite nytenkende og uengasjerende.

Filmen kan virke som om den har blitt utsatt for den samme klippemassakren som Scotts «Kingdom of Heaven», da det til tider føles som det er scener som mangler fra sammenhengen. I så tilfelle kan man jo alltids håpe på en directors cut som vil heve sluttresultatet betraktelig.

foto
Russel Crowe som Robin Hood i Ridley Scotts nye langt-fra-storfilm. Foto: FilmWeb