foto
MYSTISK MANN: George Clooney er en mystisk amerikaner som bare skal ta på seg sitt siste oppdrag i en liten italiensk landsby. Foto: Giles Keyte

Regissøren av "The American", Anton Corbijn, debuterte i 2007 med den flotte musikkfilmen "Control" om det korte livet til Joy Division-vokalisten Ian Curtis.

I den viste han klare tendenser til å inkludere sin tidligere bakgrunn som fotograf for rockestjernene og regissør av musikkvideoeri sin begynnende nye karriere som regissør av spillefilmer.

Les flere filmanmeldelser her.

I "The American" føles det som om Corbijn er mest interessert i lage en homage til 60- og 70-tallets filmer om ensomme og lavmælte revolvermenn - som Clint Eastwood, Steve McQueen og Henry Fonda.

Profesjonell

En amerikaner som går under forskjellige navn (Clooney) ankommer en liten og fredelig italiensk landsby etter noen dramatiske hendelser i Sverige, som har etablert han som både en gjennomført profesjonell og våpenkyndig mann, men også som en som ikke går av veien for å foreta kyniske valg.

I landsbyen tar han på seg et siste oppdrag - å spesialbygge et våpen for en vakker leiemorder (Thekla Reuten). Men amerikaneren har fiender som jakter på han, og han gjør det heller ikke lettere for seg selv da han gradvis faller for den prostituerte Clara (Violante Placido).

Tar seg god tid

Corbijn tar seg god tid med å fortelle historien i "The American". Han dveler ofte ved metodiske og rutinemessige hendelser som amerikanerens daglige treningsøvelser og bygging av våpenet, samt flere vakre landskapsscener.

Mye skildres uten bruk av dialog. Dette er noe som kler både filmen og Clooney godt, bygger en god stemning og gir oss tid til å fundere over mysteriet amerikaneren er. Corbijn etablerer ekstra stemning ved flere fine fotosekvenser, bruk av diverse fargefiltre og en kamerabruk som skaper klare assosiasjoner til både 70-tallet og spaghetti-westerns.

Dessverre mangler dialogen den samme styrken som kameraføringen. Den virker både konstruert, overforklarende og teatralsk, og dette får innvirkning på historiens troverdighet.

"The American" fremstår dermed mer som en øvelse i teknikk enn en film fra en regissør som hadde en historie han virkelig ville fortelle.