Meglerhuset i Tromsø sentrum truer forbipasserende med å selge boligene deres. På skiltet som er satt ut på gata står det: «Vi skal selge boligen din».

Tove Holt (42) forteller at hun var på vei til lunsj da boligen hennes ble truet.

- Jeg ble vettskremt da jeg så skiltet, sier hun.

Trompetnytt

- Vi vil ikke flytte

Holt hadde ingen anelse om at rekkehuset hennes på Storelva var til salgs før hun så skiltet. Hun forteller at hun ble helt satt ut av trusselen.

- Vi trives kjempegodt der vi bor, og har ikke lyst til å flytte. Det er et veldig koselig nabolag nært lysløypa. De to barna våre har mange venner der, og den eldste har kort vei til skolen. Vi stortrives rett og slett, sier hun.

- Men nå må dere altså flytte fordi boligen deres skal selges. Hvordan føles det?

- Jeg blir veldig trist. Helga vår er ødelagt, og det er min feil. Hadde jeg visst at fredagslunsjen på kafé medførte at boligen min ble truet, ville jeg heller bare spist matpakken min på kontoret, sier Holt.

- Må ta grep

Daglig leder i meglerhuset, Jens Hansen, sier at han har forståelse for at folk føler seg truet, men at alle må tilpasse seg en ny virkelighet.

- Jeg forstår godt hvordan det er å føle seg truet, vi lever med det hver eneste dag i denne bransjen. Konkurransen mellom meglerhusene tilspisser seg, og vi må alle lete etter en «edge» for å kapre markedsandeler. Her har vi tenkt at hvis boligeierne i Tromsø ikke kommer til oss, så må vi komme til dem, sier Hansen.

- Men er det riktig å selge boligene til folk som ikke ønsker å flytte?

- Hva folk måtte ønske å gjøre skal ikke jeg legge meg borti, men vi driver butikk og må tjene penger. Derfor må det bare bli slik at hvis vi ser et attraktivt objekt, så selger vi det.

- Uheldig utvikling

Forbrukerrådet sier at de har fått inn flere slike saker i det siste.

- Der vi tidligere så at bedrifter prøvde å lokke til seg kunder, ser vi nå dessverre at stadig flere velger å true potensielle kunder. Vi fikk nylig inn en sak om en restaurant i Stavanger som satte ut et skilt hvor det sto "Vi skal lage middagen din", og en frisør i Hammerfest som skrev "Vi skal klippe håret ditt". Det er en uheldig utvikling, men noe vi som forbrukere nok blir nødt til å lære oss og leve med, sier forbrukerrådgiver Kari Engenes.

- Jeg kjøpte nylig en iPhone 7 på Finn.no, men skjermen er løs på den ene siden. Kan jeg angre kjøpet, da?

- Ja, du har samme rettigheter som om du kjøpte mobilen i butikk, sier Engenes.