Mortensen og Sundquist har latt seg inspirere av Jan Johansson og Georg Riedels legendariske prosjekt «Jazz på svenska» fra 1963.

Sundquist og Mortensen har tatt utgangspunkt i nordnorske folketoner. Noe gjenfødes i en drakt som kan minne litt om «Jazz på svenska», som blant anna «Folketone fra Gratangen», men i dette prosjektet er resultatet blitt mye mer allsidig.

Kontrabassisten og pianisten tilhører den norske eliten på sine instrumenter, og viser at det er bare fantasien som setter grenser for hvordan musikk kan omskapes i musikernes eget bilde.

De gir oss musikk i klassisk innpakning, som «Den narrede jomfru». I gjenskapelse til heavyrockballade, som «Det var sig den ...». Voggevisa «Godnatt» gjenoppstår som eksperimentell samtidsmusikk komplett uegna til å få noen til å sove. Og ikke minst «Penelopes klage», en folketone fra Tromsdalen(!) som i Mortensen og Sundquists instrumenter er blitt til det de karakteriserer som «techno uten teknikk».

I noen av låtene, som «Havella-slått fra Bjarkøy», har de også latt det opprinnelige folkemusikkpreget få lov til å være det dominerende uttrykket.

De nye arrangementene er signert Mortensen. Det er kvalitet over det han leverer. Humoren og elegansen i dem faller også sammen med den lekende elegansen og humoren de framføres med.

Sundquist og Mortensen er musikere av klasse og viser det i «En smuk aftensang» med virtuositet og forståelse for de sjangrer de gir seg i kast med.

Og er det planer om å kjøpe albumet, så er vinylutgaven å foretrekke. Der kommer fotografen Rune Johansens strålende coverillustrasjoner aller best til sin rett.

Musikerne: Nils Anders Mortensen og Knut Erik Sundquist. Foto: Helge Matland