I dag slipper Tromsø jazzfestival de tre første artistene for neste års festival: Ola Kvernberg med prosjektet «Steamdome», Urban Tunélls Klezmerband og poptrioen No. 4.

– Vi syns det er stor stas å ha landet det vi anser som tre attraktive navn for både festivalen og Norge, sier festivalsjef Sergej Schroeter.

STEAMDOME: Ola Kvernberg vant Spellemann i år for plata «Steamdome II: The Hypogean». Til neste år kommer han til Tromsø Jazzfestival. Foto: Marthe Amanda Vannebo

– Vanvittig tøft

Ola Kvernberg er ingen fersking på Tromsø jazzfestival. I 2020 var han på plass med trioen Gammalgrass, men når han kommer til neste år er det med sin Spellemannsvinnende plate «Steamdome II: The Hypogean».

– Vi gleder oss veldig til å få han til byen vår og oppleve ham live. Endelig skal vi får høre materialet fra den siste plata på tromsøscenen. Det blir vanvittig tøft, sier festivalsjefen.

JØDISK FESTMUSIKK: Urban Tunélls Klezmerband har gitt ut tre plater og holdt konserter i Norge, USA og mange europeiske land. Nå kommer de til Tromsø jazzfestival. Foto: Frode Lamoy

Sterk lokal forankring

Urban Tunélls Klezmerband spiller jødisk festmusikk, og selv om det kanskje ikke høres sånn ut, har de en sterk lokal forankring. Blant annet har katalysatoren i bandet, jazzmusiker Morten Michelsen, vokst opp i Tromsø.

– Dette er et band som har dyrket sjangeren grundig, og de spiller den på en egen, spennende måte. Det er vanvittig dyktige musikere som leker seg i sjangeren, og det er musikk som man blir i skikkelig godt humør av, sier Schroeter.

– En personlig favoritt

No. 4 har gått gradene fra intimkonserter for venners venner via klubbscener og til Operahuset, hovedscenen på Øyafestivalen og Oslo Spektrum. Radiolyttere kjenner sikkert til låter som «Lite og stort» og «Farlig».

– No. 4 er en personlig favoritt fra langt tilbake. De har vært lenge i gamet og høyt oppe på listene. Jeg vet at det er mange i Tromsø som har et nært forhold til dem, og tar jeg ikke helt feil er dette første gang de kommer til Tromsø.

No. 4: – Det er alltid spennende når band som er store på østlandet kommer nord, men jeg er overbevist om at mange nok i Tromsø kjenner sin besøkelsestid og får med seg det, sier festivalsjef Sergej Schroeter. Foto: Sara Angelica Spilling

Tromsø jazzfestival har de siste årene hatt som mål å treffe bredere, og å invitere de litt yngre inn i jazzens verden. Eksempler på det er bookinger som Fieh i 2020 og Jarle Bernhoft i 2022. Nå satser de på å trekke de litt yngre med seg med No. 4.

– No. 4 solgte nesten ut Spektrum i vår. Hvor skal de spille i Tromsø?

– Vi har ikke bestemt venuene ennå, og bruker forhåndssalget som en pekepinn før vi fastsetter det. Det er alltid spennende når band som er store på østlandet kommer nord, men jeg er overbevist om at mange nok i Tromsø kjenner sin besøkelsestid og får med seg det. Men vi har jo ingenting på størrelse med Spektrum, det kan vi bare drømme om.

2022: Jarle Bernhoft spilte på Tromsø jazzfestival i fjor. Foto: Bård Mathisen / Motskudd Media

150 prosent økning

Tromsø Jazzfestival går over fire dager i august, og består at 10–15 betalte konserter og til sammen 30 arrangement.

– De siste årene har vi jobbet for å få et balansert tilbud også for barn og unge. Det er et punkt vi satser videre på. Og så holder vi oss på 10–15 betalte konserter fordi vi ikke ønsker å pakke programmet for tett. Alle med festivalpass skal kunne få med seg alt, uten overlapp, men jeg vil også nevne at man kan kjøpe enkeltbillett til en konsert dersom man ønsker det.

– Var festivalen godt besøkt i fjor?

– Ja, etter to koronafestivaler kunne vi endelig kjøre på som normalt. Sammenligner man med siste normalår 2019, skøyt billettsalget i været med 150 prosent, så det var et høydepunkt i festivalens historie.

– Er det god booking som er årsaken?

– Legger jeg all beskjedenhet til side, tror jeg det, ja. I tillegg til at det er tydelig at vi har fått invitert barn og unge med i festivalen. Samtidig som vi sikter mot et yngre publikum, skal vi fortsette å tørre å gå mot artistene som tør å blande sjangre som treffer flere kulturelle lag i byen.

FØLGER MED: – Mye er signert, men ikke alt. Vi følger stadig med på hva som rører seg i jazzen, sier festivalsjef Sergej Schroeter. Foto: iTromsø

Kan dukke opp noe nytt og spennende

Festivalen er ikke ferdig med bookingen for neste år, men festivalsjefen forteller at det kommer flere storfisker på nyåret.

– Mye er signert, men ikke alt. Vi følger stadig med på hva som rører seg i jazzen. Den er så smal, så plutselig dukker det fram noe nytt og spennende, og da gjelder det å ikke ha stappet programmet for fullt for tidlig, sier Schroeter og legger til:

– Så det er bare å følge med.