Torsdag 1. september står utstillingen klar hos Tromsøs kunstforening. Men Temesgen begynte arbeidet med utstillingen lenge før åpningen.

Hans arbeid har pågått siden 2014 da han var masterstudent ved kunstakademiet, og har en variasjon av utstillingsobjekter.

Temesgen forteller at utstillingen har et felles tema, og det er tradisjonelle trossystemer, ritualer som er relatert gjennom dem, og hvordan dette påvirker landområder.

Tre forskjellige områder med samme tema

Den etiopiske kunstneren har hatt flere utstillinger internasjonalt, men har kommet tilbake til Tromsø etter studietiden fram til 2015 for å få gjort utstillingen.

– Denne utstillingen er en samling av malinger, keramikkarbeid og aviser, og som tittelen av visningen indikerer, er det veldig mye om det eksterne landskapet, men også noe om det forestilte. Det må ikke kun være et landskap fra det ytre, men også fra det indre.

– Hvis man ser på maleriene til dette prosjektet har det mye å gjøre med fenomener som involverer spiritualitet og landskap. I de fleste trosretninger tenker man ofte på ånder i naturlige elementer som trær, stein eller fjell, og lignende ting, sier Temesgen.

Temesgen uttrykker at dette blir til historier som folk viderefører til andre, og at disse historiene blir en forlenget del av landskapet.

– På den måten blir ikke landskapet kun det øyet ser, men en del av historier som engasjerer. Så alle maleriene i kunstutstillingen min er på et vis en del av denne miksen.

Maleriene i kunstutstillingene består av det Temesgen kaller «metafysikk». Metafysikk er en type filosofi som i grunnen stiller spørsmål om virkeligheten og den ikke-fysiske verden.

Etter maleriene kommer avisene som heter «Addis Newspaper», som Temesgen har håndlagd selv. Historien bak det begynte i 2014.

– I Etiopia var det ikke mye fri presse på den tiden, og da var det ikke mange publikasjoner som kom ut som ikke var for regjeringen. Jeg følte en trang til å gjøre min egen protest som ikke kunne høres av andre, sier han.

Siden den gang har han holdt det gående, og har flere selvlagde aviser liggende på kontoret sitt.

Vasene som er utstilt i det grønne rommet er om det menneskelige forhold og vitnesbyrd knyttet til menneskelige relasjoner. Gjennom dette mener Temesgen at hele utstillingen har ett felles tema som går lengre enn det fysiske båndet mennesker har.

– Som du ser har mye av keramikken hull i seg, ler han.

Fornøyd kurator

Kurator Leif Magne Tangen er veldig fornøyd med at han får være med og se kunstutstillingens klargjøring.

– Hvorfor valgte dere Temesgens kunst for utstillingen?

– Det er et godt spørsmål. Robel tok en master på kunstakademiet, og gikk ut på slutten av 2015, så det er fra tiden hans i Tromsø jeg ble kjent med ham og samtalen startet der. Når jeg sier samtale mener jeg dialogen rundt kunsten, og etterhvert en reell samtale om vi skulle jobbe i lag.

– Robels utstilling er trolig en av de fineste jeg har vært med på, avslutter han.