KULTURHUSET: Enkel, men detaljert, vakker, men sorgfull. Det er en ære at Tromsø er eneste stoppested i Norge for Shakespeare’s Globe Theatre, som for tiden er på en to år lang turné med sin oppsetning av Hamlet. Det er en ære, og det medbringer skyhøye forvetninger når teppet går opp for en stappfull teatersal.

Med lystig sang og spill møter vi karakterene, og vi blir fort satt inn i situasjonen der vi får vite at kongen av Danmark, Hamlets far, er død. Ladi Emeruwa, som spiller Hamlet, går fra å være en smule anonym i begynnelsen av stykket, til virkelig å stjele enhver seers oppmerksomhet og sympati med sin sterke personlighet og utstråling. God formidlingsevne er viktig når stykket framføres på gammel engelsk og det er umulig å plukke opp alt, men når skuespillerne til enhver tid sørger for at man kan føle stemningen gjør det ikke så mye likevel.

SE OGSÅ: Se klipp fra Den Uendelige Historien

Markante karakterer

Vi møter så Claudius, Hamlets onkel og synderen når det kommer til kongens død. Han har nylig ektet sin myrdede brors kone, Danmarks dronning, og retter store øyne mot tronen. Når Hamlet hører dette fra sin fars spøkelse vanker det selvsagt hevn, og resultatet av feiden er at flere må betale med livet, både Ofelia - Hamlets flamme, hans mor, Claudius’ rådgiver, Polonius, Plonis’ sønn, Claudius og Hamlet selv. Claudius er en av karakterene som klart utmerker seg, og man danner raskt et hat-forhold til mannen. Også hans trofaste rådgiver, Polonius, er en som peker seg ut som en naiv, men engasjert sjel som bidrar til flere humoristiske avbrekk når monologene blir for lange. En tredje karakter man merker seg er Hamlets gamle kompis, Horatio, som spilles av en dame. Hun utfyller rollen på en kledelig, smart og ikke minst naturlig måte uten at man stusser over det.

Tidløs tragedie

Det er ikke umåtelig med utstyr teaterensembelet har med seg, men det ligger likevel et troverdig preg over det hele, det er ikke tvil om at dette er teater av høy rang. Scenebyttene foregår for publikums øye, og det er skuespillerne som står for musikken gjennomgåene i stykket - uvant, og til tider distraherende, men stort sett får de det til å fungere.

Skuespillerne har god kontakt med publikum, og når Emeruwa leverer ”To be or not to be - that is the question” gjenopplives en gnist som er sterk nok til å gi nytt liv i en gammel flamme for Shakespeare og hans tidløse tragedie.

Terningkast 5.