I samarbeid med Sergej Osadchuk på klaver presenterte hun et omfattende og variert program i denne kammerkonserten. Første avdeling av konserten var i hovedsak via arier fra kjente operaer. Etter pause var det lettere stoff fra kabareter og musikaler som sto på programmet.

Galina Sidorenko fikk vist at hun behersker til fulle begge deler.

Les også: Lisa Simone skapte musikkhistorie i Tromsø

Stort register

Sangeren fra St. Petersburg fikk i første avdeling vist at hun har et stort register både i stemme og når det gjelder uttrykk. Her er det store følelser og mange nyanser som gjelder.

I utgangspunktet er det mye dramatikk i hennes formidling, og vi møter dette alt i åpningsnummeret, en lied av Mozart med tittelen «Abendenfindung» (Kveldsfornemmelse) hvor temaet er sangens jeg-person forventa og forestående død. Dramatikken fortsetter i arien fra «Titus».

I arien fra Saint-Saëns «Samson et Dalila» overtar inderligheten og det lyriske med et fint uttrykk i hele stemmeregisteret. Vi opplever varmen i den vakre og temperamentsfulle kjærlighetsarien «Oh, mio Fernando» fra Donizettis opera «La Favorita», det fyrige i Bizets «Habanera» fra «Carmen» og det lystige med en overbevisende stemmekontroll i Rossinis «Tanti affetti» fra «La Donna del Lago».

Les også: Symfonisk slagkraft på åpningskonserten

Et høydepunkt

Trass i en overbevisende avdeling med klassisk sang og opera, finn jeg det som blir mitt høydepunkt i konserten i den lettere andre del. Nærmere bestemt gjelder dette en avdeling med kabaretsanger hvor Kurt Weill har signert musikken med tekster av noen av kjente forfattere som Brecht, Kästner, Magre og Fernay.

Med kostymeeffekter som hatter jakker, vifte og boa skapes Sparebankens festsal om til en kabaretscene med både teatralsk og morsom opptreden og fin historieformidling i tillegg til flotte sangtolkninger fra Galina Sidorenko.

Jeg lar meg også begeistre over hvor enkelt og samtidig uttrykksfullt hun tolker den velkjente «Edelweiss» fra «The Sound of Music» av Rogers og Hammerstein.