Et mektig epos

Årets stumfilmkonsert med en nyrestaurert og fullstendig versjon av Fritz Langs sci-fi mesterverk «Metropolis» ble en konsert det vil gå gjetord om i lang tid fremover.

6

Metropolis

Stumfilmkonsert

  Foto: Marius Hansen

TIFF-anmeldelser

Foran en fullsatt ønsket festivalsjef Martha Otte velkommen til årets stumfilmkonsert ved å erklære «Metropolis», i sin nå fullstendige versjon, for «A complete work of art». Noe som er vanskelig å si seg uenig i, spesielt når man inkluderer den spesialskrevne musikken som ble presentert av seks svært dyktige musikere.

Finske Cleaning Women, russiske Ivan Afanasyev samt norske Nasra Ali Omar og Gudmund Rotevatn Østgård leverte en til tider monumental prestasjon av en konsert, spesielt med tanke på at de bare hadde hatt åtte dager på seg til å øve inn musikk for en film nå på over to og en halv times lengde.



Babels tårn



Fra de første dumpe hjerteslagene som akkompagnerte åpningskrediteringen til det avsluttende crescendo var det et etterhvert oppslukt publikum som lot seg rive med. Den intensifiserte opplevelsen av Fritz Langs bevegende og bergtagende åttitre år gamle klassiker tok veien om lett smektende ambient til repeterende og sterkt byggende temaer som stadig vokste i styrke.

Med tydelige inspirasjonskilder fra tungindustri isatt mer fortryllende, mer eteriske toner vevdes det et lydteppe av elektroniske toner som innimellom vokste til en vegg på størrelsen med det Babels tårn som skildres i «Metropolis».



En suggerende marsj, dominerende og mektig, endte etter en fullstendig hypnotiserende siste akt hvor musikk og bilde fusjonerte til en større enhet, og ble etterfulgt av vill og fortjent trampeklapp fra samtlige i publikum.

En trampeklapp som ikke ga seg før lenge etter at artistene hadde forlatt scenen. Rett og slett en sterk opplevelse, og en konsert som det vil bli snakket om i lang, lang tid fremover.