Han unnlater også å svare på bakgrunn angående uttalelser han tidligere har fremsatt i media om de fremtredende politikere og byråkrater som har vedtatt den nye forbindelsen over Håkøya.

Sætrum fremsatte i nevnte innlegg om Håkøyvedtaket at fremtredende ledende byråkrater i Tromsø som skaffer seg selv fordeler på fellesskapets regning blir i utlandet kalt korrupte.

Ut fra ovennevnte og i påvente av resultatet av høring og konsekvensutredning vedrørende Håkøyalternativet, så legges evt. ytterligere avisinnlegg ut over dette i bero fra min side.

Sætrum har ikke forstått begrunnelsen for kommunestyrets vedtak om hvorfor den nye forbindelsen skal gå via Håkøya. Sætrums ensporede fremstilling om at en ny forbindelse skal tilfredsstille befolkningen i og rundt Kvaløysletta kommer fordi forbindelsen fra Selnes og dagens bru vil ta 95 prosent av dagens trafikanter. Vedtaket i kommunestyret ble jo blant annet fattet med bakgrunn i at nye bydeler sørover på Kvaløya (blant annet Håkøybotn) og trafikken fra Malangen, Senja, indre og sør Troms, ytre Kvaløya og deler av Kvaløysletta skal benytte en slik ny fremtidig adkomst. Å plassere en ny forbindelse over Selnes, slik Kvaløysletta bydelsråd krever, må jo være norgesrekord i sløsing av offentlige midler kun for å tilfredsstille noen tusen innbyggere i nevnte nærområde.

Håkøyalternativet som ble vedtatt i kommunestyret innebærer at Håkøyalternativet legges ut på høring for deretter å bli konsekvensutredet. Dette innebærer ikke nødvendigvis at Håkøyvedtaket som etter å ha blitt konsekvensutredet blir vurdert opp mot forslaget fra Statens vegvesen (Selnes – Langnes), et alternativ som allerede er konsekvensutredet og senere forkastet. Det skal en tungtveiende politisk begrunnelse til om det nye kommunestyre snur og vedtar at Håkøyvedtaket ikke skal gjennomføres. Det er dokumentert at Håkøyforbindelsen gir en betydelig økonomisk gevinst som Tromsø kommune vil innkassere ved at det etableres nye bydeler på Kvaløya. Håkøyforbindelsen kommer best ut både økonomisk og trafikk hensiktsmessig kontra Selnes – Langnes.

Sætrum tildeles Rødt kort for:

Korrupsjonsantydninger mot lokale, ledende byråkrater og politikere i denne sak.

Manglende forståelse for at vedtaket om ny forbindelse over Håkøya selvfølgelig ikke er kun for beboerne i og rundt Kvaløyslettaområdet.

Prosentregningsmetoden om den høye andelen trafikanter i og rundt Kvaløysletta som vil trafikkere over Selnesforbindelsen.

Sætrums støtte til fylkesråd for samferdsel sin uttalelse om at det kan bli opp til 50 års forsinkelse av ny forbindelse dersom vedtaket om Håkøyforbindelsen blir stående.

Sætrums mislykkede forsøk på å fremme et anleggsfaglig «kompendium» i bladene Nordlys og iTromsø for to til tre uker siden, hvor løsningen er dels SVV og dels hans eget forslag angående bruk av senketunneler over Sandnessundet, detaljerte kryss/vei/rundkjøringsløsninger på Tromsøya/Kvaløya, stenging av flyplassen på Langnes for bygging av tunnel under banedekke osv.

Deler av denne «løsningen» er allerede forkastet til fordel ny Håkøyforbindelse.