Nok en gang sliter man med et rushtids-problem forårsaket av matpakke-kjørere. En matpakke-kjører er en person som trives med å bruke bilen sin til å kjøre matpakka si på jobb. Nylige undersøkelser har vist at mellom 50 og 80 prosent av de som kjører over brua i rushtida er matpakke-kjørere. Det er snakk om matpakke-kjørere som også har sett seg lei på en kollektivtrafikk som ikke fungerer.

Ja, kollektivsatsingen på Kvaløya er heller ikke uskyldig. Høy pris, få avganger og dårlig korrespondanse mellom bussene gjør at mange vegrer seg for å ta bussen. Bussen må gå når folk trenger å ta bussen.

I valgkampen var det stor diskusjon om hvor den nye Kvaløyforbindelsen skulle legges. Fylkeskommunen og Statens vegvesen ønsket å legge den via Kvaløysletta, mens nesten et samlet kommunestyre, både før og etter valget, ønsker å legge forbindelsen via Håkøya, av alle steder.

Men, trenger vi en ny forbindelse mellom Kvaløya og Tromsøya? Nei!

Hvorfor skal vi bruke flere milliarder kroner på et problem som kan løses på en langt mere miljøvennlig og ikke minst økonomisk måte?

Norges Miljøvernforbund (NMF) mener det er galskap å bygge ei bru til flere milliarder kroner forårsaket av matpakke-kjørere i rushtida. Hvorfor skal man på nytt legge til rette for privatbilismen på denne måten?

Det snakkes om Håkøyforbindelsen, som en fremtidig løsning, som kan legge til rette for en ny bydel i Håkøybotn. NMF mener det er altfor tidlig å begynne å tenke på ny bydel i Håkøybotn. Glem det!

Kvaløya begynner nå å bli så utbygd at det er nødvendig med både egen legevaktfunksjon og brannstasjon på Kvaløysletta som skal kunne dekke den beredskapen som er nødvendig. Også der er ny bru unødvendig.

Tromsøya har et metningspunkt når det gjelder privatbiler og da nytter det ikke med nye bruer. Kollektivsatsinga må også skje innen hele bysonen, ikke bare på Tromsøya.

Norges Miljøvernforbund mener det er stormannsgalskap å bygge ny Kvaløyforbindelse for å få bukt med rushtid-kaoset på Sandnessundbrua. Rushet og kaoset er forårsaket av mellom 50-80 % matpakke-kjørere som må lokkes over på buss. Da må kollektivsatsinga også forbedres betraktelig. Det holder ikke å satse på et bruprosjekt til flere milliarder når det nesten ikke er gjort forsøk på å få privatbilister, dominert av matpakke-kjørere, over til buss.

Tiden for store bruprosjekter er slutt.