I Nordlys leser vi reindriftsnæringens fremstilling av konsekvensene ved utbygging av Langsundforbindelsen. Jeg skal ikke konsekvensutrede prosjektet, men belyse hva vi som er bofast på Reinøya ser.

Utbygginga av Langsundforbindelsen innebærer et tunnelinnslag, 18 kilometer vei hvor 4 til 4,5 kilometer er nyvei og resterende er eksisterende vei og et fergeleie nord på øya.

Tunnelinnslaget, 4,5 km nyvei og nytt fergeleie beslaglegger mindre enn 1 prosent av øyas totale areal og prosjektet som helhet mindre enn 4 prosent. I tillegg er cirka 1 kilometer dyrket mark og tunnelinnslaget ligger på innmark som reinen ikke har tilgang til per i dag.

For cirka fire år siden når reinen kom til vårbeite, så vet alle at reinen ble prammet til østsiden av øya. Etter dette kommer reinen med bil og det er jo litt underlig at den blir sluppet midt i bygda Stakkvik der den nye veien skal bygges. Reinøya har en strandlinje på cirka 60 kilometer og vei på 50 kilometer. Det er jo helt mulig å slippe reinen på østsida og Finnkrokan.

Grøtnesdal-området er først blir grønt om våren. Slik vi ser det så er reinens trekklei med bil fra vinterbeite til Reinøya og da er det helt mulig å fordele reinen utover øya slik at det ikke er så stort beitepress på et forholdsvis lite område. Det er så mye mer og bedre areal for vårbeite å ta av på øya.

Ser helt klart at reindrifta blir berørt i noen grad, men for folk flest er det litt uforståelig at 80 prosent av vårbeite er i bygda Stakkvik som er den mest befolkede bygda med mye utfart i skog og mark, og ikke andre steder hvor det er tidlig grønt om våren, lite trafikk både av folk og biler.

Når vi vet at per i dag er maksimal mengden rein i reinbeitedistriktet på 600 i vårflokk, så blir det noen individ. Som tidligere gårdbruker ser jeg at beitegrunnlaget i området er litt lite for så mange rein, spesielt på våren når man vet at beitet er langt bedre andre plasser på øya. På sommer og høst er det rikelig med beite på hele øya.

Slik det er nå er Reinøya uten skole og barnehage, noe som er et hinder for barnefamilier å etablere seg her, for ikke å snakke om Reinøy Sjømat AS som vil spare cirka 1,5 millioner kroner i transportkostnader. I tillegg er Reinøyas største arbeidsplass, Reinøy Sjømats planer om utvidelse av driften fra 25 til cirka 40–50 ansatte, nå satt i fare.

Konsekvensene er store ikke bare for reindrifta, men også for utviklinga og framtida på Reinøy, Karlsøy og Vannøy.

Roger Sørensen Foto: Privat