Sjefredaktør Anders Opdahl skriver i onsdagens leder i Nordlys om situasjonen for E8 etter at prosjektet av fagetatene er skjøvet langt bak i køen i Nasjonal Transportplan. Det som er riktig i lederen er at dette er kritisk for beboerne i Ramfjord og næringslivet i Tromsø, samt svært negativt for alle brukerne av innfartsveien til Tromsø.

For øvrig er lederen et klassisk eksempel på politisk Ap/SV-agitasjon fra sjefredaktøren. Det borgerlige byrådet som regjerte i Tromsø fra 2011 til 2015 gjorde det eneste riktige og fremtidsrettede valget for ny E8 gjennom Ramfjord, ved å legge traseen på østsiden av fjorden. Denne traseen åpner for videre utbygging av ny vei til Breivikeidet med tilhørende fergefri forbindelse til Lyngseidet og øvrige områder på østsiden av fjorden. Videre åpner det for fremtidig tunnel gjennom Tromsdalstinden, som igjen vil gi betydelige miljøgevinster, kortere kjøretid til/fra Tromsø, og mye bedre boforhold for bebyggelsen langs nåværende E8 fra Ramfjord og inn til Tromsdalen.

Som en del av E8-traseen på vestsiden av Ramfjord er det planlagt bru over til Leirbakken. Bare navnet Leirbakken gir frysninger på ryggen med tanke på grunnforholdene i området, og historien gir svært mange eksempler på katastrofale leirras som er utløst etter at mennesker har «tuklet med» naturen. Et lite lokalt eksempel kan jo være den famøse brua på Breivikeidet.

LES OGSÅ: "Når det gjelder E8, er jeg redd eneste – og siste - mulighet er en ny omkamp"

Samferdselsdepartementet har sagt OK til østre alternativ, og det eneste redaktør Opdahl nå gjør med sitt innspill er å kaste mer ved på bålet som gjelder den årelange krangelen om innfartsveien til Tromsø, og kanskje ytterligere forlenge denne saken. Man kan jo lure på hvilken skjult agenda redaktør Opdahl har i denne saken?

Både byrådet og opposisjonen må nå heller jobbe politisk med å få Stortinget og Samferdselsdepartementet til å prioritere E8 i Nasjonal Transportplan og bevilge de nødvendige pengene slik at arbeidet med østre trase kan komme i gang snarest.

Redaktør Opdahl argumenterer videre med at byrådet må følge fagetatens innstilling og lytte til fylkeskommunen når det gjelder ny Kvaløya-forbindelse, men hva oppnår Tromsø da?

Les flere debattinnlegg her.

Jo, en «billigversjon» av en ny forbindelse til Kvaløya, med et kortsiktig perspektiv som kanskje løser et problem i dag, men ingen problemer på lang sikt. Det blir som å pisse i buksa en kald vinterdag; det er varmt et kort øyeblikk, og deretter iskaldt. Vi ser jo også hva som skjer med brua over Sandnessundet så snart det blir litt mye vind; brua stenges, og trafikken står. I tillegg vil en ny bru skape enda vanskeligere seilingsforhold for skipstrafikken gjennom sundet, med økende risiko for at skip kolliderer med brua. En tunnel vil løse begge problemene, og sørge for sikker trafikk for biler og skip hele året.