Det er flott at du liker å ta bussen. Jeg håper at du fortsetter med det. Jeg liker også å reise med bussen og har også gjort det ganske mye det siste året.

Les innlegget til Christer Pedersen her.

Jeg har nok en litt annen erfaring i forhold til om bussen kjører i forhold til oppsatt tid enn det du har, særlig når du påstår at bussen nærmest aldri er i rute.

Når det gjelder snøfallet som kom denne uka, ble vi absolutt ikke tatt på senga. Været var varslet og vi var like godt forberedt som vi har vært alle andre vinterdager.

Av om lag 1200 ruteavganger den aktuelle dagen var det 3 tilfeller av avvik som kan tilskrives oss. Øvrige avvik er forhold vi ikke kan gjøre noe med.

Tirsdag kveld var Tromsøbrua stengt en periode pga. en trafikkulykke, det kan du lese mer om i bl.a. itromso.no. Hva foreslår du Nobina kunne gjort med det? En stengt Tromsøbru berører nesten alle våre ruter.

Det er ikke glatte veger i seg selv som skaper problemer. Trafikkbildet er helt annerledes de dagene det er glatt sammenlignet med dager det er normalt føre.

Våre busser kjører i all hovedsak på veger som også er åpen for all annen trafikk. Er det saktegående kø eller stans i trafikken av ulike årsaker, ja så blir også bussene hindret, uansett hvor godt utstyrt bussene og hvor dyktige våre sjåfører er.

Vi står i den samme køa. Vi kjører faktisk på de samme rutetidene uansett vær- og føreforhold, uavhengig om det er mandag eller fredag, skolefri eller julerush.

LES OGSÅ: «Vi som elsker bussen»

Det betyr også at rutetidene aldri kan være helt treffsikre. Det er ikke mulig å planlegge for alle variasjoner. Rutetider og passeringstider må nødvendigvis være basert på et gjennomsnitt.

Jeg skal heller ikke skylde på noen andre, men det er ikke Nobina som planlegger rutetabeller og rutetider. Det er heller ikke vi som har ansvaret for å brøyte eller strø vegene, selv om vi med alle våre busser som er utstyrt med sandstrøere strør ganske mye.

Jeg skjønner at for deg som er busspassasjer er det helt uinteressant hvem som har ansvaret så lenge bussen kommer. For Nobina er det ikke riktig så enkelt. Vi skal rette opp det vi kan gjøre noe med.

Det som ikke er busselskapets ansvar må derimot andre svare for. Tromsø er en by med stor økning i biltrafikken og steder med mye køkjøring.

Vi har derfor noen andre trafikale utfordringer enn det som er i mer grisgrendte strøk som f.eks. Kåfjord. Vi skal uansett jobbe så godt vi kan sammen med Tromsø kommune, Troms Fylkestrafikk og andre, for at busstilbudet skal bli enda bedre. Særlig gjelder det tilrettelegging og fremkommelighetstiltak for bussen.

Her er det fortsatt mye ugjort og jeg vil derfor utfordre journalist Pedersen til å sette litt fokus også på det.

Les flere debattinnlegg her.

Magnar Nilssen Foto: GINA JOHANSEN