Høyre er enige i at mediemangfoldet er truet av både endrede vaner og internasjonale storkonsern som Facebook og Google. Derfor har vi også gjort det viktigste enkeltgrepet innenfor mediepolitikk på over ti år, innført nullmoms også for digitale aviser. Jeg har forsøkt å finne ut hva Ap har gjort innen mediepolitikken de siste år, men dessverre ikke klart å finne noe annet enn spede forsøk på å endre momsen, hver gang skutt ned i tur og orden av Trond Giske, Anniken Huitfeldt, Hadia Tajik og mannen med hatten, Sigbjørn, som synes det ble for dyrt.

Det tok snaue to år fra vi inntok regjeringskontorene til nullmoms var et faktum.

Regjeringen ønsket å legge om, og på sikt redusere den direkte pressestøtten – det er det ikke flertall for på Stortinget. Vi tok derfor til orde for å sette et tak, det vil si at Mentor Medier som eier Dagsavisen og Vårt Land, ville fått noe mindre enn de nær 90 millionene de henter ut av ordningen i dag. De alene får en tredel av alle pengene som skal gå til mediemangfold. Ap var for et slikt tak da de satt i regjering, men stemte mot da vi forsøkte å innføre det i Stortinget. Tanken var å ta fra de som har mye og gi til de som har lite fra før – en modell Ap ellers er varm forsvarer av.

Det kunne vært fristende å gjøre et poeng av Dagsavisens historie og kobling til Ap, men vi lar det ligge. Dog er faktum at over 100 av de minste og svært viktige lokalavisene ville fått de ekstra kronene og den sikkerheten som Grande nå tar til orde for. Dette ønsker også vi, men Aps løsning er mer penger, vår er mer mangfold. Det bør ikke være slik at pressestøtte skal være en forretningsidé – denne støtten skal bidra til mangfold og viktige kritiske stemmer lokalt og regionalt.

Høyre og regjeringen er mediemangfoldets venn og forsvarer. Vi innførte nullmoms. Ap gjorde null.

Les flere debattinnlegg her.