I iTromsø går byrådsleder Røymo ut og sier at dersom Tromsø kommune ikke går for Selnes-alternativet, vil de miste bymiljøavtale.

Ifølge Anni Skogman ifra Frp er dette ikke sant.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: «Bomtur for Kvaløyforbindelsen»

Når man deltar i møte med departementet er det som regel ett referat ifra dette møtet, og la dette referat komme på trykk i avisen så kan leserne se hvem som hadde rett.

Like før valget gikk Røymo ut i media og sa at eiendomsskatten skulle øke med noen kroner dersom Arbeiderpartiet kom til makta, med det skjedde en kraftige økning.

I siste kommunestyremøte før valget i 2015 gikk Tromsø Arbeiderparti inn for at en ny Kvaløyforbindelse skulle gå via Håkøya, men i forrige uke snudde Tromsø Arbeiderparti, og det viser at man ikke kan stole på Tromsø Arbeiderparti i store politiske saker.

LES OGSÅ: Byrådet utelukker ikke bompenger på Sandnessundbrua

I Nordlys advarer en sjøkaptein mot en ny bru over Sandnessundet fordi den er tiltenkt å gå i et område hvor det er sterk Balsfjordvind og at den nye brua derfor vil bli oftere stengt enn den gamle brua.

Tromsø kommune ønsker å være en by som ønsker å ta imot store turistbåter. Har politikerne tenkt hvordan disse båtene skal manøver seg igjennom Sandnessundet når det kommer en ny bru midt i skipsleia?

I slike saker er det viktig at politikerne lytter til erfarne sjøfolk før de tenker på en ny bru mellom Selnes og Langnes. Dersom man skal ha en ny Kvaløyforbindelse er det viktig at man tenker 30 – 35 år fremover. Derfor er det viktig at man går for en Kvaløyforbindelse via Håkøy.

Mange i Tromsø kommune ønsker at Tromsø skal være en by som tar imot store turistbåter og det er viktig at disse synspunkter teller for en ny Kvaløy- forbindelse via Håkøy.

Les flere debatinnlegg her.