Forslaget innebærer at elever som er borte fra mer enn 10 prosent av undervisningen i et fag, ikke vil ha vurderingsgrunnlag og dermed vil stryke i faget. Er du borte i 3 av 27 geografitimer, for eksempel, tilsvarer det 11 prosent fravær og dermed stryk i geografi.

Forslaget er for rigid, det rammer de svakeste og det starter i helt feil ende.

Leder i EO Troms, Stian Bersvendsen, har helt rett når han påpeker at fraværsreglene vil gjøre alle som av ulike årsaker ikke dukker opp til undervisningen til skulkere – til tross for at fraværet kan skyldes mobbing, psykiske vansker eller trøbbel hjemme. Slike forhold er vanskelig å dokumentere, og vil regnes som ugyldig fravær og dermed føre til manglende vurdering.

Alle er enig i at elever som hovedregel bør være på skolen. Mange elever lærer best der, og man lærer om mye mer enn det som står i skolebøkene. For noen er det imidlertid perioder der det rett og slett ikke er mulig å være på skolen. Kanskje er det en periode med depresjon eller angst, kanskje er det en periode med høyt press på idrettsarenaen, eller kanskje man har engasjement i andre arenaer. Hvis man på tross av dette klarer å skape et vurderingsgrunnlag gjennom innleveringer og prøver, bør det applauderes i stedet for å ugyldiggjøres på grunn av et firkantet fraværstall.

En fraværsgrense på 10 prosent for vurdering i et fag er alt for rigid – det gir ikke faglæreren rom til å ta hensyn til at ulike elever har ulike utgangspunkt. Det rammer de som sliter psykisk, har kroniske sykdommer og i tillegg de som er aktive i idrett eller andre områder. Det rammer engasjerte elever. Det rammer de som allerede sliter med å gjennomføre. Det rammer nordnorsk ungdom.

Forslaget starter dessuten i helt feil ende. I stedet for å komme med forslag som rammer de som allerede sliter, burde Røe Isaksen heller være med på å snakke om tiltak for å få ned frafallet i den videregående skolen. Vi er nødt til å satse mer på tidlig innsats allerede i de første skoleårene, på bedre kombinasjon av praksis og teori, en styrket skolehelsetjeneste. Skolen skal ikke bare være til for de ressurssterke – vi skal ha en skole for alle elever som hele mennesker.