Tromsø Havn KF har den senere tid fått gjennomgå i media. Havneavgifter, infrastrukturinvesteringer, direktør Halvar Pettersen og styresammensetningen blir i tur og orden kritisert. Kritisk journalistikk blir kritikkjournalistikk, og det er kun mørke skyer på himmelen.

Hva med å snu på flisa? Hva med å løfte fram de positive tingene Tromsø Havn gjør for byen? Hva hadde byen vært uten de investeringer Tromsø Havn har gjort, gjør, og har planer om å gjøre? Jeg er redd det hadde vært stusslige greier. Vi må også spørre oss om hvem andre som kunne foretatt investeringer i den størrelsesorden som Tromsø Havn gjør, og skal gjøre fremover.

Lokale, private aktører ville neppe evnet å ta denne typen risiko. Da er kommunens eget foretak, med havnekassens gode formål i bakhånd, en dyd av nødvendighet for å utvikle denne viktige infrastrukturen.

Vi ynder å kalle oss en logistikkhub for Nordområdene, med en velutviklet vei-, lufthavn- og havneinfrastruktur. Disse funksjonene, sammen med kompetanse og bolyst, skal være trekkplaster både for bedriftsetableringer og kompetent arbeidskraft. Skal vi lykkes med dette, må vi tørre å satse, og vi må igjen spørre oss hvem som evner å gjøre dette.

Vi må også spørre oss om hvordan indre havn hadde sett ut, om vi hadde fått en ny flott havneterminal i sentrum, om vi hadde hatt en stor logistikkhub i Breivika, om vi hadde være rigget for større olje- og gassoppdrag, og om vi hadde vært Norges største fiskerihavn, uten de investeringer som Tromsø havn har gjort, og gjør.

Vi må løfte fram alt det positive, og alle de positive ringvirkninger som våre havner bidrar med. Skal vi være arktisk hovedstad, logistikkhub for Nordområdene etc., er havneinfrastrukturen av avgjørende betydning. Den må bygges og vedlikeholdes på en måte som gjør den funksjonell, effektiv og attraktiv. Så får heller kommersielle aktører gjøre sine markedsmessige vurderinger mht. bruken av havnene.

Media er, dessverre, med på å tegne et helt feil bilde av den positive utviklingen som skjer – i sterk kontrast til hva stemningen ellers er i byen. Når vi snakker med både folk i gata, og med næringslivet, virker de svært positive til den utviklingen som skjer. Noen påpeker selvsagt dette med havneavgiftene, men la oss ikke glemme at innovative og driftige personer, som i sin samtid ble kritisert, fikk bygget Tromsøbrua, tunneler og parkeringsanlegget i sentrum.

Når vi nå ser tilbake, kan vi spørre oss om hva byen hadde vært uten at disse investeringene ble gjort. I dette bildet havner også Tromsø Havns misjon og visjon. Tromsø Havn har vært, er og vil i fremtiden være avgjørende for byutviklingen. Jeg har vanskelig for å se hvem andre som kunne gjort jobben.