Nordlys' kommentator Tone Angell Jensen skriver på Nordnorsk debatt at den foreslåtte prøveordningen med piggdekkavgift muligens har en miljøeffekt, men at den viktigste grunnen for innføringen av denne avgiften er, ifølge forslagsstiller selv (Tromsø kommune) å få mer penger inn i kommunekassa (jf. forslag til Hovedplan for klima, miljø og energi som nå er ute på høring).

Men, det er ikke bare her pengeinnkrevingen overskygger alt annet.

Da innføringen av bompenger var tema på debattmøtet på Hålogaland Teater 14. juni d.å., ønsket omtrent alle de fremmøtte politikerne i panelet å innføre bompenger før man hadde et skikkelig kollektiv tilbud på plass.

SV var tydelig på at byen trengte disse inntektene. De fremmøtte ble roet ned med at innkreving av 400 millioner per år i bompenger ville bli en billig løsning. Hva Tromsøbilistene eksakt skulle betale i bompenger per år hadde de fremmøtte politikerne imidlertid ingen formening om.

Fra partiet Venstre sin side fremkom høyt tenkning om en beskjeden dagsavgift på 80 kroner.

Enkel matematikk tilsier at en slik dagsavgift er alt annet enn beskjeden når denne vil bli en ekstrautgift på om lag 36.000 kroner per år for en vanlig familie med to biler.

LES OGSÅ: Ikke redd for å bli upopulær

For å få hverdagen til å gå opp med barn i barnehage og på SFO, med ulik geografisk plassering av arbeidsplassene, eller av mangel på busstilbud, er det for mange familier en forutsetning å ha to biler i aktiv bruk.

Hvis man summerer økningen i eiendomsskatten, piggdekkavgiften, og bompengene vil man raskt se at dette vil få store konsekvenser for mange pendlere, barnefamilier, og for unge i et allerede vanskelig boligmarked.

Det hører med til historien at nesten alle de fremmøtte politikerne som deltok på debattmøtet 14. juni innrømmet at de selv har muligheter til å slippe bompengeordningen fordi de enten bor nær jobb, eller kan benytte buss.

Da er det interessant å vite at det er de samme politikerne som selv kan slippe å betale bompenger, og dermed også velge vekk bilen, som nå ønsker å påføre kommunens innbyggere piggdekkavgift. Er politikerne egentlig et tverrsnitt av Tromsøs befolkning?

Les flere debattinnlegg her.