Vi har fra første dag sagt at det er uaktuelt å innføre bompenger på E8 i Ramfjord. Denne veien skulle vært ferdig for minst 20 år siden, og den skal fullfinansieres av staten.

Oppgraderingen av E8 i Lavangsdalen er gjennomført med en ekstra kjørebane og midtdeler, og utbedringen er selvfølgelig gjort uten bompenger.

Bompenger er en like usosial avgift som eiendomsskatten. Avgifter svir mest for dem som ikke har god råd, de som må snu på krona, ikke de med direktørlønn.

Mange har firmabil til disposisjon, de trenger heller ikke tenke på bilutgiftene som bompenger, drivstoff, forsikring, service og vedlikehold osv.

Disse kostnadene må derimot folk flest forholde seg til å betale etter at skatten er betalt.

Vi i Frp har tvilt oss fram til å si ja til å finansiere en ny Kvaløyforbindelse med bompenger, forutsetningen for det er at dagens bru fortsatt skal være gratis å bruke. Den er tross alt nedbetalt med bompenger fra før.

Bompengeringen som nå ønskes innført i Tromsø vil uten tvil ramme barnefamilier, de som har mer enn 5 km å kjøre til jobb, fritidsaktiviteter, de med lav inntekt, de som har dårlig kollektivdekning, samt unge som ønsker å etablere seg i byen.

Når greier ikke vanlige mennesker lenger å betale en hundrelapp mer her, og en hundrelapp mer der?

En konsekvens av dette er at mange vil prioritere bort mer enn en tur på butikk, kjøpesenter, badeland og fritidsaktiviteter fordi summen av alle kostnader er blitt for stor.

Mulighetene for tap av arbeidsplasser på grunn av dette er absolutt til stede.

Til dem som sier det ikke finnes andre løsninger for å få bygd veier, er følgende spørsmål relevant: Hvorfor trenger man bompenger for å finansiere veibygging i Norge?

Vi fikk da bygd veier før vi fant oljen, og våre naboland greier det uten bompenger!

Hopper du i havet om alle andre gjør det, eller har du mot til å stoppe opp og si at nå er det nok?

Det er bare ett parti på Stortinget, Frp, som sier nei til bompenger og andre kreative løsninger for å finansiere veibygging i Norge.

I Tromsø Frp har vi sagt ja til å videreføre drivstoffavgiften til det er et flertall på Stortinget som sier NEI til alle mulige former for ekstra avgifter på bilistene for å finansiere nødvendig infrastruktur.

Ved innkreving av bompenger vil ifølge forslaget kun 45 % av pengene gå til veiprosjekt, 55 % til drift av kollektivtrafikken, sykkel-, gang-, miljø- og trafikksikkerhetstiltak.

Merk at veiprosjektene skal komme sist i bompengeperioden på 15 år! Tror du at det er mye penger igjen til sårt tiltenkte vei prosjekter til slutt?

Si NEI til bompenger, og ja til drivstoffavgiften pluss ja til ny vei til Kvaløya via Håkøya. Si nei til innføring av bompenger i Tromsø, det ble nei i 2011- og det kan bli det igjen hvis flertallet ønsker det.