I skrivende stund har skuespilleren Kristoffer Joner gjennom sin Facebook-oppdatering bidratt til å samle inn over 3 millioner kroner til Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS).

Tirsdag morgen sprekker den store skandalen. Det viser seg altså at, hold dere fast, Joner har ikke gjort dette helt alene! Nei, han har fått hjelp. Ikke bare viser det seg at NOAS har vært med på det hele, men et PR- byrå ved navn Anorakk har også bidratt. De har vært så kjipe at de har bidratt uten å ta betalt for det. Riktignok er teksten i sin helhet skrevet av Joner, ingen påstår annet, men dette sentrale poenget blir raskt overdøvet.

Glemt er også at Joner selv skrev følgende i teksten sin:

Og her kommer det beste. Jeg har vært i dialog med NOAS – Norsk organisasjon for asylsøkere, og oppfordrer alle til å gi et bidrag på 100 kroner til deres arbeid – i Sylvi Listhaugs navn. For hver eneste donasjon som kommer inn, vil Sylvi Listhaug motta et personlig takkekort fra NOAS.

Hvordan kan det ha seg at noen følte seg lurt når det kom fram at NOAS var involvert på forhånd? Det er tydeligvis en skandale av episke proporsjoner som utligner det som Joner og NOAS forsøkte her, nemlig å få i gang en Facebook-aksjon for å samle inn penger til juridisk bistand for asylsøkere.

Det er jo ingen overraskelse at Listhaug og regjeringen omfavner disse store nyhetene, og føler veldig sterkt på at folk nå må føle seg lurt. Det er forventet. Det nedslående er at dette narrativet kjøpes uten spørsmål fra sentrale aktører i pressen. Forsøket på å få debatten til å spore av lykkes, med stor hjelp av deler av media.

Hans Petter Sjøli, kommentator i VG, skriver en faktafri kommentar under overskriften «En skjult kampanje». Her tar han virkelig for seg, og kaller Joners tekst sleip og direkte ufin. I Nordlys skriver politisk redaktør Skjalg Fjellheim, at Joner, som er arbeiderpartipolitiker, er for åpne grenser, at hans innlegg er «uventet drahjelp for Listhaug og co», og at dette er en ren gave til Frps strateger. Jada. Det er nok best å holde kjeft.

Flere toneangivende kommentatorer svelger hele den «nye fortellingen»: Plutselig er saken at folk er blitt lurt. Ut kommer harmdirrende kommentarer, både i VG og Bergens Tidende om hvordan dette er lureri. Men det var det ikke.

Det står klart i teksten Joner la ut at NOAS var involvert på forhånd. At et PR-byrå er involvert i en kampanje for en veldedig organisasjon er jo slett ikke uvanlig. Dessverre, kan man gjerne si, men verden er nå en gang sånn at også veldedige organisasjoner benytter PR-byråer. Det er helt verdiløst nyhetsmessig å lage en sak av det. Det som imidlertid kunne vært en sak er jo at denne gangen stilte byrået opp gratis. Men det ville jo i så fall vært en gladsak, og det var ikke interessant denne gangen heller.

Saken er at kaskader med beskyldninger om at media er venstrevridd smått om senn har gitt resultater. Vi så det i USA, senest i valgkampen, der store deler av media ikke gjorde særlig forsøk på kritisk journalistikk ovenfor Donald Trump før det var for sent. Media er skremt til å finne en falsk balanse der man uansett hvor idiotisk det er må dekke begge sider likt. Det er mulig vi ser tilløp til det her også. Angsten for å bli fremstilt som venstrevridd eller ubalansert blir viktigere enn å rapportere det som er viktig.

Det var nesten som om man kan lese lettelsen mellom linjene når artiklene med påfølgende kommentarene kom i rekordfart og endelig kunne vise litt «balanse» og sette Kristoffer Joner på plass. Velvillig har de slukt både søkke og snøre – Puh! Det var godt! Nå kan de i hvert fall ikke ta oss på det!

NRK hadde dette som toppsak i Dagsrevyen. Ikke at NOAS hadde fått inn over 3 millioner kroner fra engasjerte givere, men at hele 23 av 30 000 givere hadde krevd pengene tilbake. «Folk føler seg lurt», kunne Dagsrevyen fortelle. 23 av 30 000, altså. Og NRK hadde hatt hele dagen på å tenke seg om. Dette er ikke journalistikk. Dette er bare pinlig. Under én promille er ikke «folk».

At det er så lett å vri medienes fokus forteller mye om hva som er galt med media. Det er journalistikk på bunnivå. I denne saken strøk store deler av pressen. Og det er trist. De aktuelle kommentatorer bør ta seg sammen neste gang, og ikke gjøre seg selv til løpegutter og løpejenter for integreringsministeren. Terningkast én og en imaginær ørefik til de involverte.

Så kan det jo, som en kuriositet, nevnes at Sylvi Listhaugs Facebook-oppdateringer skrives av en mann ved navn Espen Teigen. Han er PR-rådgiver. Og visste du at VG og Nordlys selv er klaget inn til PFU for dårlig merking av sitt annonseinnhold? Altså det samme de nå anklager Joner for.