Tidligere i år vedtok kommunestyret å innføre bompenger. En avgift signert i stolthet av Ap, SV, Rødt, Høyre, Venstre, MDG, KrF og Sp. Nå kommer piggdekkavgiften. Jeg tviler ikke på at den omtalte luftforurensningen gir store utfordringer og at noe må gjøres, men jeg vil samtidig minne om at de aller fleste bilistene som benytter piggdekk gjør dette ut fra behov.

Det handler enkelt og greit om hva den enkelte bilist selv føler er tryggest.

I kampen mot svevestøvet og for å få ned bilbruken uttaler SV at de heller vil benytte «gulrot fremfor pisk». Flere bilister skal over på kollektivtransport.

Det er da interessant å spørre: Hvorfor vil ikke SV og resten av posisjonen legge (ordentlig) til rette for dette i hele kommunen vår slik at flere kan reise kollektivt? Det vil i såmåte være naturlig å stille spørsmål ved om hele miljøargumentet har endt opp som et gissel for å innkassere bompenger fra strategisk planlagte områder i kommunen vår?

Ut fra de seks miljøtiltakene som nå skal vurderes politisk må man lete lenge for å finne SVs annonserte gulrøtter, mens pisken derimot er tydelig fremtredende, i alle fall for distriktenes del.

Et av forslagene er datokjøring til tross for at svært mange distriktspendlere både er avhengig av bil og i tillegg har sin arbeidsplass på Tromsøya. Man trenger ikke bevege seg lenger med bil enn et kvarter fra sentrum før busstilbudet glimter med sitt fravær.

Man må forutsette at både arkitektene bak disse forslagene og våre politikere forstår at en hel del mennesker gjennom datokjøring får vanskeligheter med å møte på jobb. Som om ikke dette er nok, foreslås det i tillegg veiprising og parkeringsrestriksjoner.

Til sist nevnes veiprisingen. En avgift som tildeles de allerede «glemte innbyggerne» (distriktspendlerne), i tillegg til bompenger, piggdekkavgift, datokjøring, og dårligere tilgjengelighet til sentrum. Dette fordi våre folkevalgte har gitt vekk alle gulrøttene i sentrale strøk og kollektivtilbudet i distriktene forble en tom tabell uten rutetider.