Avstander og jernbane

Grunnlaget for jernbanens driftsøkonomi og konkurransefortrinn er avstander, lange distanser og enda lengre avstander.

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix 

meninger

Kortdistanse-kjøring gir store økonomiske tap. Ingen andre transportmidler kan konkurrere økonomisk med jernbanen på de lange avstandene i Nord-Norge og resten av vårt langstrakte land.

Når vår statsminister bruker ”lite folk i Nord-Norge” som begrunnelse for liten jernbanesatsing, så viser det en misforståelse som dessverre er utbredt blant politikerne.

Jernbanens underskudd er aller størst i våre tettbygde strøk. Der har man de korteste reisene med dårligst driftsøkonomi. Jo flere passasjerer NSB skaffer seg i tettbygde strøk med korte reiser, jo større blir underskuddet.

Skattepenger fra distriktene brukes da til å subsidiere togbilletter i sentrale strøk. Fakta er motsatt av vanlig folketro. Det illustrerer at NSB og Jernbaneverket ikke informerer politikerne om fakta i jernbanens økonomi. Flere passasjerer og mer gods er et pluss for jernbanens økonomi, men ikke på korte distanser.

Ofotbanen har i over hundre år vært Norges mest lønnsomme jernbanestrekning. Der har man alltid driftet med lange avstander og høy kapasitetsutnyttelse. Dette overskuddet er blitt ”inndratt” hvert år til statskassa, istedenfor å brukes til videre lønnsom jernbanebygging i nord. Det er i nord at avstandene gir best lønnsomhet.

Jernbanen er en investering i grunnleggende infrastruktur som er nødvendig i et langstrakt land. Hvorfor har de skjønt dette i Sverige, Finland og Russland, mens norske politikere lar seg styre av byråkratene i sentralistiske Oslogryta?

Hvis man vil ha med seg hele landet i positiv næringsutvikling, så må strategiske investeringer på plass. Deretter kan man begynne å snakke om lønnsomhet og kapasitetsbruk. Lange avstander er et viktig strategisk element i nord, og jernbanen fyller et strategisk tomrom, både for næringsvekst, generell infrastruktur og for forsvarsevnen.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

meninger