Romjula har allerede markert bortgangen til én stor pophelt, George Michael. Ryktene om at en annen musikkpersonlighet synger på siste verset har også begynt å svirre. Alt tyder på at digital nedlastning om kort tid vil forlate oss.

En av Storbritannias største pophelter gikk bort på første juledag, ironisk nok mens hans julesingel fra 1984, «Last Christmas», sang julen inn i hans hjemland. George Michael hadde i nesten 40 år sørget for at du hadde låter å nynne på, og alle er naturlig nok i sorg over at en så ung legende går bort.

Nedlastingstjenesten iTunes har bare holdt det gående i drøyt 15 år, etter at SoundJam Media Player i 2000 ble kjøpt opp av Apple og omdøpt til iTunes. Selv om tjenesten i over et tiår var det som i størst grad ga deg godlyd på øret, spørs det om det blir like mange bevingede ord og tårer når denne innen få år avgår med døden.

Man må så kort tilbake som til 2011 for å finne første gang nedlasting solgte mer enn fysiske plater. Da var streaming helt i startgropen. Allerede tre år senere pekte nedlastingskurvene nedover, mens streamingen suste i været.

Ifølge musikkanalytiker Mark Mulligan i Midia Consulting, vil nedlasting om kort tid være borte. «Det kommer til å dø før CD-platen. CD har en nokså universell spiller, hvor det alltid er minst én i huset. Og folkene som vokste opp med å kjøpe CD-er er rett og slett de eldre konsumentene. CD-en vil bokstavelig talt dø når disse kjøperne gjør det».

For bare 10 år siden ble Gnarls Barkley det første bandet til å toppe salgslistene i England med en singel som kun var tilgjengelig gjennom nedlastning. Singelen «Crazy» ble solgt i 661.000 eksemplarer i løpet av de ni ukene den lå på førsteplassen og passerte etter hvert over en million.

Kontrasten er stor til låten som i 2016 toppet listene i Storbritannia. «One Dance» med Drake klarte 15 uker på toppen av de britiske salgslistene, men nå var salg definert som en kombinasjon av nedlastinger, fysiske kopier og betalt streaming. Salget på 1,7 milliarder besto av 0,03 prosent nedlastinger.

Fordelene med streaming er at du kan lytte til millioner av låter, uansett når du måtte ønske, og du kan lage spillelister som passer deg. Hvis du er betalende abonnent, kan du også laste ned den individuelle låten og høre på den offline. Ulempen er at du mister alt hvis du slutter å abonnere på streamingtjenesten. Fordelen med en vanlig nedlastning er at du har den til evig tid, men det er også den eneste.

Apple, som eide den største nedlastingstjenesten iTunes, står også godt i streamingverden med sin Apple Music-tjeneste, som de lanserte i 2015. Ellers er Spotify den dominerende aktøren innen streaming, i tillegg til de noe svakere utfordrerne Deezer og Tidal, som har sitt utspring fra norske Wimp.

Apple er imidlertid de som i stor grad bestemmer når maskinen som holder nedlasting kunstig i live skal skrus av. I 2015 var tilbakegangen på 16 prosent. I år ser den ut til å bli mellom 25 og 30 prosent. Og hele 60 prosent av dem som bruker Apple Music har ikke kjøpt noe i iTunes de siste 12 månedene, så mye tyder på at når du først bytter, går du ikke tilbake.

Til syvende og sist er det dårlige nyheter for musikere og plateselskaper.

Hvert skifte i musikkformater siden 1995 har gitt mindre inntekter, fra MP3-pirater til download til streaming. Musikkvideotjenesten YouTube har også kommet inn, og er, selv om det ikke teknisk sett er en streamingtjeneste, blitt verdens største arena for avspilling av musikk.

Ifølge tall fra monitoringentjenesten Nielsen leverte YouTube 60 prosent mer musikkstreaming enn alle de andre tjenestene kombinert. Problemet for musikkindustrien er at YouTube betaler ut mindre per avspilte sang enn selv Spotify eller Apple Music.

Man skjønner at ting er ille når plateselskapsforeningen i USA, RIAA, henvender seg til Donald Trump i håp om å bli reddet. Under Trumps teknologisammenkomst («tech summit») i midten av desember, hvor blant annet Apple, Google, Microsoft og presidenten møttes, forsøkte RIAA å få ham til å ta opp streaming-betaling som tema. Det gjenstår å se hvorvidt de lykkes. Men at det brenner et blått lys for bransjen, er helt sikkert.