Et viktig poeng med bompenger er at det er så lange bilkøer. Det er ikke bilkøer på strekningen Kroken-Tomasjordnes-Breivika-Gieværbukta dersom man er på veien før klokken 07.30 eller etter klokken 08.10. På ettermiddagen gjelder det samme etter klokken 16.30.

Dette har jeg observert flere ganger, senest torsdag 16. februar og fredag 17. februar.

Vi har ikke innfartsparkering i Kroken, hadde det vært det så ville nok enda flere tatt bussen.

La oss prøve å ta bussen (rute 450). Rekker du ikke 16.15-bussen mandag-fredag så må du vente til kl 17.15. Deretter kan du fritt velge mellom kl 18.15, 19.15, 21.15 og 23.40.

Det vil si at jobber du litt utenfor sentrum (som jeg), så kan du glemme å være hjemme før klokken 17.45.

Vi har ikke busstilbud etter kl 16.20 lørdager. Intet busstilbud søndager.

Bussbilletten (mobillett) koster 46,80 kroner for voksen. 26 kroner for barn. Med andre ord rundt 300 kroner tur/retur for en familie på fire.

Vi har ikke busskur. Det hadde vært ønskelig, selv om rute 450 er presis.

Med bompenger må nok mange barn velge bort fritidsaktiviteter.

Også butikkene vil merke det hardt, da enda flere vil handle på nett.

Her er noen forslag til løsninger:

• Bygg innfartsparkeringene så fort som mulig.

• Sett bussprisene kraftig ned, og gjør det uten å skylde på hverandre (Fylkestrafikk, fylke og kommune).

• Bygg høyblokker på Tromsøya. Jeg har hørt at flere politikere i sone 1 gjerne ofrer sin enebolig/nabolag til formålet.

Det er i dag ikke plass til kollektivfelt i Gieværbukta, Breivika, Stakkevollveien, Dramsveien, Tomasjordnes, Kroken sør og så videre.

Her har byplanleggerne vært helt fraværende, så jeg kan forstå at dette blir dyrt å planlegge/bygge.

Derfor må det planlegges og bygges elevert undergrunn/bybane. Se for eksempel Wuppertal i Tyskland.