Erna la løpet for en valgseier i sin åpningstale på Høyres landsmøte, hvor hennes hovedbudskap var «små forskjeller, arbeid til alle, et grønnere næringsliv og verdige liv for syke og eldre». Skal like å se den velgeren som er ihuga motstander av noen av disse.

At hun slengte på «digitalisering og høyere omstillingstakt i næringslivet» som utfordring, endret lite på hovedinntrykket. Dette var en statsminister som søkte valgseier. Båten skulle rokkes så lite som overhode mulig

Heller ikke uttalelsen om at «det grønne skiftet og endringer som følge av klimaforandringer må komme», tydet på annet, selv om det fungerte som en effektiv markør om forskjellen mellom Høyre og deres regjeringsmakker.

Likevel var det ikke staten Erna Solberg ville pålegge alle kostnadene for å få til klimavennlige løsninger, men la til at de ville støtte forskning og innovasjon for å bygge et mer klimavennlig samfunn. Javel?!

Når det gjaldt eggdonasjon, som var den kanskje heftigste diskusjonene på landsmøtet, ble avgjørelsen sågar utsatt til neste landsmøte, selv om det er lite trolig at nye bioteknologiske momenter dukker opp som endrer saken i året som kommer. Åpenbart taktikkeri, virket det som. Ønsket om å fjerne et potensielt skjær i sjøen var nok den sterkeste drivkraften, selv om andre påskudd for utsettelsen ble gitt.

De store endringene måtte man imidlertid lete godt for å finne, men noen var det da. Programkomiteen hadde blant annet droppet forslaget om søndagsåpne butikker i forslaget til nytt partiprogram. Fylkeslagene i Oppland, Trøndelag og Oslo, samt Unge Høyre ønsket å beholde det, men flertallet på landsmøtet sa nei. Den nye offisielle Høyre-linjen vil fremover være å «tilpasse åpningstidene i handelsnæringen bedre til tiden når forbrukerne ønsker å handle».

Noe vingling må man forvente fra de politiske partiene, og denne kom på ingen måte som en bombe, alt med majoriteten av folket er mot søndagsåpning. Verre var det med vinglingen partiet har vist med flyseteavgiften.

1. juni 2016 ble den innført, som et ledd i en hestehandel med støttepartiet Venstre. Avgiften ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer, pluss moms, totalt 88 kroner.

Argumentet for å innføre den var miljøvennlighet, i tillegg til de 1,6 milliardene det årlig ga til statskassen. Den mest synlige effekten har imidlertid foreløpig vært at Rygge flyplass ble nedlagt. I tillegg har distriktene blitt hardt rammet.

Nedleggelsen av Rygge gjorde at 500 arbeidsplasser på flyplassen ble direkte berørt, og ytterligere 500 arbeidsplasser ble indirekte rammet, ifølge ABC-nyheter.

Høyres landsmøte besluttet fredag å fjerne den utskjelte flypassasjeravgiften. Forslaget ble ikke overraskende fremmet av Østfold Høyre, og det ble ved votering flertall for å «fjerne flypassasjeravgiften og erstatte den med en avgift som har klar miljøeffekt». Hva nå den andre, effektive avgiften skal være, er uklart. Det viktigste var vel uansett å fjerne en klassisk «tapersak» fra programmet før valgkampen kommer i gang.

At Trond Giske (Ap) allerede i februar lovet at Arbeiderpartiet ville fjerne den, gjorde at det hastet for Høyre. Erna slipper imidlertid ikke unna kritikken som vil komme av at vinglingen hennes har kostet over 1.000 arbeidsplasser. Hvorvidt dette skjelettet kommer og plager henne i valgkampen, gjenstår å se.