Reisen var tøff, men samtidig veldig morsom. Det var en flott måte å møte folk, lokalsamfunn og sykkelklubber jeg ellers ikke ville fått besøkt. Uten sykkelklubben deres hadde ikke opplevelsen blitt den samme.

Jeg håper mange husker at jeg var innom dere på veien, og at jeg kom med noen løfter om at jeg ville jobbe på Stortinget for å lage bedre forhold for syklister over hele landet.

Langs veien fikk jeg nemlig kjenne både hvordan det er å sykle på veier som er godt tilrettelagt for sykkel, og på veier som er smale, svingete og uoversiktlige. Forskjellen kan være enorm.

Av og til trodde jeg at min siste time var kommet, der jeg syklet med lastebiler og travle mennesker bak rattet hakk i hæl. Men mange steder var det også mulig å nyte utsikten og fokusere fullt og helt på syklingen og nærheten til naturen.

Målet mitt er at vi skal gi langt flere opplevelsen av å sykle på trygge veier, og at langt færre skal måtte sykle med hjertet i halsen midt i bilveien.

Sykkelengasjementet mitt var stort allerede før jeg la ut på denne turen. Jeg jobbet allerede for å øke bevilgningene til sykkel som Venstres representant i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Bedre sykkelveier er nemlig et skikkelig kinderegg: det øker trafikksikkerheten for myke trafikanter, det får flere til å velge et miljøvennlig transportmiddel, og sykling gir helsegevinst for hver enkelt av oss som setter oss bak styret.

Nå har jeg vært med på å forhandle fram en ny nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018 til 2029. En av måtene jeg har villet gi noe tilbake til alle dere som ga meg litt ekstra drahjelp på vei fra sør til nord, er å få på plass tidenes sykkelsatsing i NTP.

Dere fortjener bedre asfalt på sykkelveiene deres, bedre sikring mot biltrafikken og nye sykkelekspressveier som tar dere direkte dit dere skal, i stedet for de lange omveiene syklister ofte blir henvist til.

Og ikke minst fortjener alle barn, og deres barn, som dere tar med ut for å oppleve gleden av å komme seg fram for egen maskin, trygge veier til å lære seg å sykle på. For sykling gir frihet, glede og mestringsfølelse for små og store.

I gjennomsnitt er én milliard satt av i NTP til sykkeltiltak hvert eneste år. Belønningsordningen for gang- og sykkelveier, som kom på plass etter initiativ fra Venstre, får i NTP i gjennomsnitt 227 millioner kroner i året de neste 12 årene.

Forutsetningen for at kommunene skal få penger fra belønningsordningen er at de selv stiller med 50 prosent av midlene. Det betyr at kommunene i det ganske land får mulighet til å bygge sykkelveier for nesten 5,5 milliarder kroner!

I tillegg skal Statens vegvesen bygge sykkelveier langs veiene de forvalter. Byene skal også få søke om midler til sykkelekspressveier, som vi i NTP legger opp til å bruke fem milliarder kroner på.

Sykkel er et undervurdert transportmiddel som kan brukes av de aller fleste. Det er en fantastisk måte å se nærmiljøet vårt på, og det er effektivt.

Forutsetningen er at veiene vi skal sykle på er trygge. Nå håper jeg alle landets kommuner ser mulighetene som finnes, og søker om penger til å bedre forholdene for syklister.

Fra Stortingets og Venstres side står vi klar med pengene, så det er bare å sette i gang. Selv om vi neppe kommer i mål med alle sykkelveier i løpet av de neste ti årene, akter vi sannelig å komme langt.

Denne stortingsperioden er i ferd med å renne ut, og jeg føler jeg har fått gjort mye i denne fire års perioden. Men jeg tar gjenvalg fra Akershus fylket, og jeg akter å gjøre mer for Venstre sine saker, og sykkelsaken etter kommende valg.

Jeg vil komme lenger om jeg etter at valget 2017 får følge av en Venstre-kollega fra deres fylket på Stortinget. Jeg ser fram til å komme syklende til deres tettsted igjen, og jeg håper du vil sykle med meg også da.

Les flere debattinnlegg her.