10 alternative nyttårsforsetter

meninger

Nyttårsforsetter har for lengst blitt en egen industri, der mer eller mindre helsefremkallende produkter og tjenester tilfeldigvis er på «tilbud» i januar. At det nye året innledes med ønsker om å leve et sunnere liv, er nemlig svært logisk. De fleste av oss nordmenn bader i alkohol og altfor næringsrik mat gjennom hele juleperioden.

Toalettsetet, som normalt sett er et sted for rekreasjon og hygge, blir omgjort til en arbeidsplass der alle krefter må tas i bruk for å presse fotballen laget av fett og stivelse ut av kroppen. Vi befinner oss i en sårbar posisjon som Helsemafiaen AS vet å utnytte.

De fleste nyttårsforsetter er allikevel svært naive, da man nok en gang skal prøve på det man mislykkes med i fjor. Kjipe er de også. Å ha det mer gøy, eller gi litt mer faen i stressfremkallende uvesentligheter er liksom ikke godt nok. Her er derfor ti alternative og gjennomførbare nyttårsforsetter:

1. Meld deg ut av treningssenteret du aldri besøker

Foto: Scanpix  Foto: Lien, Kyrre

For mange av oss er treningssentre en usynlig tyv, som stjeler et betydelig antall hundrelapper fra lønnskontoen hver måned. Hvis du på død og liv må trimme, minner jeg om at natur er gratis i Tromsø. I tillegg er lufta bedre utendørs enn i disse forfengelighetens konsentrasjonsleirer, der eimen av svette, fjert, tåfis – pluss all parfymen som skal skjule dette – ligger som en usynlig tåke i lokalet.


2. Løft blikket fra egen «julekropp», og fokuser på andres helse

Dette blir en slags oppfølger til punkt nummer én. De fleste nyttårsforsetter er, bokstavelig talt, svært navlebeskuende. Du har sikkert en venn eller et familiemedlem med reelle helseproblemer, som du gjerne kunne ha besøkt en gang ekstra, sendt en hyggelig hilsen til, eller gjort noe morsomt sammen med.


3. Si ja til fredagspils med kolleger og venner

Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix  Foto: Ruud, Vidar

Her har mange av oss småbarnsforeldre et enormt forbedringspotensial. Hvis du sliter med å holde deg våken etter at ungene er matet og jaget til sengs, anbefaler jeg en iskald dusj etterfulgt av en dobbel espresso. Bonus: Når du blir gammel kan du fortelle barnebarna om hvor mye rart og morsomt du har opplevd på fest, i stedet for alle «Friends»-episodene du kan på rams.


4. Dropp oppussinga

Foto: Lise Åserud, SCANPIX  Foto: √Öserud, Lise

Timene du lå på knærne, eller risikerte livet i toppen av en stige – mens svetten silte og bannskapen rant ut av kjeften – får du aldri tilbake. Badet og kjøkkenet ditt er bare fem år gammelt, og fullt funksjonelt. Hvis du må flislegge hele greia på nytt fordi du har gått «lei av fargen», er det på tide å finne seg en ordentlig hobby.




5. Hopp oftere til køys

Foto: Anders Knudsen, Scan-Foto  Foto: Knudsen, Anders Marius

Dette er egentlig en «nobrainer», og i tillegg et helsebringende forslag – for dem som eventuelt savnet et slikt. Mange klager på at de får for lite horisontal action, mens de som klager på for mye kjødelig hygge i hverdagen må være en svært sjelden rase. PS. Hvis du ikke har en partner, er armhevinger kombinert med et par vers av «Ja, vi elsker» et alternativ.


6. Slutt å «bygge CV»

Å være karrierejeger fører nemlig til at du ofte oppfører deg som en oppblåst dåsemikkel. Arbeid heller med å trives bedre på jobben du allerede har, og vær takknemlig for at du slipper å forholde deg til uforståelige Nav-skjemaer på daglig basis. Bonus: Din bedre halvdel vil nok også sette pris på mindre «lobbyering og nettverksbygging» på kveldstid og i ferien.


7. Ta det piano med nyttårsrakettene

Foto: NTB scanpix  Foto: Scanpix

Et nyttårsforsett som er raskt gjennomført, og kan gjenbrukes hvert eneste år – til fordel for dine omgivelser. Man må nemlig ikke ha en halv kasse «styrepils» innabords for å sende pengene sine opp i lufta i rakettfart. Å kombinere denne eksplosive feiringa med å lufte bikkja, anbefales heller ikke.


8. Ikke spis, men røyk minst «fem om dagen»

Foto: Berit Roald, SCANPIX  Foto: Roald, Berit

Vi lever altfor lenge. Som han kompisen som aldri går hjem, selv om festen tok slutt for flere timer siden, skal vi i årevis etter oppnådd pensjonsalder plage omverdenen. Enda verre, er de enorme mengdene penger vi suger ut av statskassa når vi har sluttet å gjøre nytte for oss. Nei, vær heller et godt medmenneske – eventuelt en god sosialdemokrat – og kort ned på levetiden med en blås eller fem hver dag.


9. Slutt å dele nyttårsforsettene dine på sosiale medier

Den eneste som er interessert i dine nyttårsforsetter, er nemlig deg selv. Det falske håpet du har om å lykkes med dine forsetter legger i tillegg igjen digitale spor. Disse kan brukes mot deg når du én måned senere blir avbildet liggende på sofaen – med én hånd på fjernkontrollen og den andre langt ned i potetgullposen.


10. Slutt å lage lister i alle sammenhenger

Det er nemlig svært barnslig, og grenser til manisk oppførsel. Nei da. Jo da. Nei da.

Godt nytt år!

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

meninger