Veinettet i Troms fylke består av blant annet over 3000 kilometer fylkesvei. Etterslepet på disse estimeres til å være på mellom 6 og 8 milliarder kroner.

I tillegg har vi et udekket behov for rassikring av fylkesveier med høy og middels faregrad som er beregnet til å koste 5,5 milliarder kroner.

Troms Arbeiderparti mener det er avgjørende for forutsigbarheten til næringslivet og økt verdiskaping at etterslepet reduseres, at veiene rassikres og at man har de nødvendige rammene for å drive godt veivedlikehold.

Troms Arbeiderparti vil vise til at Statens vegvesen i sitt grunnlagsdokument til siste nasjonal transportplan også anbefalte eget program for fornyelse av fylkesveiene.

Det vises i grunnlagsdokument til at forfallet på fylkesveiene er av en slik art at det ikke lar seg finansiere med de midlene man har til rådighet i dag.

I vårt fylke skjer det nå en svært høy vekst innenfor blant annet havbruk. Det er en næring som er avhengig av gode veier og forutsigbare kjøreforhold for å kunne frakte produktet sitt fra kyst til marked.

Vekstpotensialet innen denne, og flere andre næringer, kan ikke realiseres uten at det gjøres grep for å få bukt med etterslepet.

Troms Arbeiderpartiet vil at det utarbeides et eget program fra Regjeringen for å redusere etterslepet på fylkesveinettet i Norge.