Som leser av avisa Fremover kan en ikke unngå å registrere den siste tidas optimisme fra et samla Narvik-miljø for realisering av dobbeltspor på Ofotbanen. Aktuelle hendelser gir enda sterkere grobunn for håp:

• Ofotbanen kan komme høyt opp på prioriteringslista over EUs nye planlagte transportkorridorer.

• Den nylig signerte avtalen mellom Narvik havn og XIàn International Inland kan gjøre Narvik til en fremtidig endestasjon for den nye silkeveien fra Kina.

• Svensk – finsk satsing på jernbane til Haparanda og Torneå åpner også for nye muligheter.

Ofotbanen/Malmbanan har skapt Narvik. Narvik har vært prega på Sverige i 115 år siden Ofotbanen blei åpna. Ofotbanen var den eineste funksjonelle «livslinja» ut i verden. At blikket dermed er retta østover, er en konsekvens som alle forstår.

Nå jobbes det bredt og ekstra intensivt i Narvik fra havnesjef, øvrig næringsliv, på lokalt-, nasjonalt- og fylkespolitisk nivå, og også på tvers av landegrensene i nord for å lykkes med å øke kapasiteten på Ofotbanen.

Når skal vi få oppleve samme sterke samarbeidsånd i Tromsø-miljøet, der havnesjef, øvrig næringsliv, lokale politikere og politikere på nasjonalt- og fylkespolitisk nivå står sammen og jobber bredt for å vise engasjement for utredninga som nå er i gang for ny jernbanestrekning mellom Tromsø og Fauske? Dobbeltspor på Ofotbanen og forlenging av Nord-Norgebanen (NNB) er ingen konkurrenter. De vil tvert imot styrke hverandre – til beste for landsdelen og dermed for nasjonen Norge.

Jernbanedirektoratets utredningsgruppe arrangerte innspillskonferanse i Tromsø 8. juni. Her kom Øyvind Ravndal ved Forsvarets operative hovedkvarter med ett av mange gode bidrag. Han påpekte de sårbare transportkorridorene mellom Sør- og Nord-Norge. NNB vil kunne redusere denne sårbarheten, og hindre Nord-Norge i å bli avskåret fra resten av landet i kriser og krig. Ravndal fremholdt videre at også i fredstid vil NNB kunne sikre store mengder materiell og forsyninger både til forsvaret og det sivile samfunnet.

I september kan vi se fram til neste innspillskonferanse som da blir holdt i Narvik. Også denne gangen må folk fra jernbanens influensområder møte mann- og kvinnesterkt opp for å medvirke til godt samspill.

Opp gjennom tidene har vi hatt utallige befaringer, utredninger, ja til og med et snart hundre år gammelt positivt Stortingsvedtak – uten at noe av dette har resultert i en eineste skinnemeter nord for Fauske/Bodø. Nå kreves håndfast handling for å binde landet sammen med skinner!

11. mai 2015 proklamerte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Dagsnytt 18 at hans ambisjon er at Norge skal bli det beste jernbanelandet i Europa. For å lykkes med det, er gjennomføringsvilje fra øverste hold en forutsetning, og samhandlingskraft over fylkesgrensene i nord vil her bety et avgjørende bidrag.