Det er bra at samferdselsministeren deltar i en tilsynelatende lokal veidebatt. Men det dreier seg jo om et veiprosjekt som har utvikla seg fra lokalt nivå til etter hvert å ha fått stadig større prinsipielle og nasjonale aspekter. E8 gjennom Ramfjord, som er hovedferdselsåra til Nord-Norges største by, Tromsø, er etter hvert blitt et stort symbol på hvilken skade lokal Frp-populisme kan føre til, og den viser handlingslammelsen regjeringa, med Frp, har når miseren skal rettes opp. Men først en liten oppklaring i debatten: Ketil Solvik-Olsen misliker tydeligvis sterkt at jeg brukte konspiratorbegrepet i et innlegg, og han gir et inntrykk i sitt siste innlegg i «itromso.no» søndag 12. august, «Bedre veier i nord», av at jeg beskylder han for å konspirere. Det er feil. Faktum er at Solvik-Olsen i et tidligere innlegg mente det var mystisk at Rødt og Nordlys hadde tilnærma samme oppfatning, og «konspirerte» slik jeg oppfatta det, om samferdselsministerens nye initiativ angående E8 gjennom Ramfjord.

Det er derfor interessant at Solvik-Olsen heller ikke nå drøfter hva problemstillingene rundt E8 i Ramfjord er, bortsett fra at prosjektet er blitt langt dyrere. Men kostnadsøkninga skyldes jo nettopp at Solvik-Olsen står fast på østtraseen. I hovedsak er det allmenne betraktninger om at selskapet Nye Veier AS vil spare 30 milliarder kroner på veibyggingsprosjektene, at regjeringa satser på veibygging i nord og så videre, Solvik-Olsen kommer med. Og han gjentar at Rødt er imot regjeringas reformer, som om det skulle være oppsiktsvekkende. Når Solvik-Olsen deltar i debatten om E8 burde han kanskje spørre Vegvesenets folk hva de mener om trasévalget og tidsperspektiv før han går til frontalangrep på vårt forslag om å se på traseen på vestsida Ramfjord en gang til.

At Solvik-Olsen hele tida henviser til fortreffeligheten ved «sitt barn», Nye veier AS, er greit nok. Men jeg vil tro at det finnes ganske god kompetanse på E8-problematikken i Ramfjord i Statens vegvesen i nord. Når det er besparelser for veiutbygging Solvik-Olsen trekker fram som det mest fremtredende med Nye veier AS sin virksomhet, så burde han derfor i alle fall ikke blokkere for at den ferdige reguleringsplanen for E8 på vestsida Ramfjord tas opp av skuffa igjen. Da vil Solvik-Olsen kanskje kunne legge ytterligere 1 milliard kroner på besparelseskontoen til Nye veier AS og nasjonen Norge, og ikke minst for bilistene.

Uansett hvor mye samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å samordne prosjektering og utbygging av Tindtunnelen, Ullsfjordforbindelsen og E8 vil han ikke komme i nærheten av en slik besparelse. Og E8 vil kunne stå ferdig langt tidligere.