Man har også begynt å skylde på hverandre. I avisa 22. oktober ser vi hvordan tidligere havnedirektør Halvar Pettersen legger skylda på Troms fylkeskommune ved fylkesråd Ivar B. Prestbakmo, som takk for at fylkesråden la skylda på Tromsø havn.

Alle er enige om at noe må gjøres. Men hva? Skal man bare stenge dørene inntil passasjerene fra ankommende båt har kommet seg i land? Og dermed flytte de avgående fra kaia til trappa? Vil ikke trappa bli like full som flytebrygga?

Jeg etterlyser det som var utgangspunktet for kritikken: Hvorfor kan ikke folk få gå over kaia og ikke være tvunget til å gå gjennom terminalbygget? Det er presentert mange argumenter for dette. Men alle er kort og godt uholdbare. Den reelle grunn er – tror jeg – at Tromsø havn reklamerte overfor de næringsdrivende om antallet passasjerer som ville måtte bevege seg i bygget.

240.000 hurtigbåtpassasjerer er ikke småtterier. Tromsø havn er nok engstelig for eventuelle krav dersom disse uteblir. – Men det tror jeg at de kan ta med ro. Hurtigbåtpassasjerer kjøper ikke turistartikler. Det eneste er kanskje en kopp morgenkaffe. Men den kaffetørste vil jo vite at det er noe å kjøpe i terminalbygget.

Hvis jeg tar feil, vil jeg sette pris på en korreksjon fra Tromsø havn.