Diskusjonen om nye skolekretser går høyt for tiden. Særlig heftig er diskusjonen om hvem som skal gå på Sommerlyst ungdomsskole. Administrasjonen har i sitt siste forslag til kommunestyret foreslått å dele halvparten av barna på Prestvannet og Gyllenborg ved overgangen til ungdomsskolen; ca. halvparten fra hver av skolene skal gå på Grønnåsen, den andre halvparten på Sommerlyst.

Forslaget er usedvanlig dårlig.

For det første vil man ved en slik ordning bryte relasjoner mellom elever som har gått på skole sammen og kjent hverandre halve livet. Nære relasjoner vil kuttes i en fase av livet hvor barna ellers blir utsatt for store omveltninger, ikke som en følge av at man vokser til og utvikler andre bånd, men på grunn av byråkratiske og politiske valg.

Dette gjelder elevene ved både Grønnåsen og Prestvannet skole.

Dertil kommer at det på Prestvannet skole er særlig problematisk å splitte elevene. Prestvannet skole har en egen avdeling kalt Hagen, for fysisk og psykisk utviklingshemmede barn. Gjennom hele barneskoleløpet integreres disse barna aktivt med den øvrige elevmassen: Fra første skoledag har Hagen-elevene og de andre elevene utstrakt kontakt med hverandre. Dette dels for å stimulere Hagen-elevene, dels bevisstgjøre de andre elevene, og samlet sett utvikle vennskap, empati og forståelse for hverandre på tvers av til dels store fysiske og psykiske utfordringer.

Hagen-elevene skal videre til Sommerlyst, der de har en egen tilrettelagt del av skolen. At de skal miste halvparten av vennene fra Prestvannet, og potensielt den ene eller de to vennene de har et særlig nært forhold til, er uholdbart.